min cambridge förförstärkare jävlas med genom att brumma ordentligt vad kan det va för fel det är värst när man dragit kanalväljarspaken så att säga längst mot höger (aux/phono) så lite mindre när man drar den ett steg som är video ingången och så lite mindre när man har den på mitten på CD osv. osv. så är det relativt tyst när den står allra mest åt vänster vad kan det va för fel ?
Ok, jag skulle pröva att sätta samtliga kontakter i samma fas. Se till att allting som på ett eller annat sätt är i kontakt med förstärkaren är i samma fas och på samma propp.
Sedan skulle jag pröva att dra ut källor en i taget tills problemet upphör.
Om inget av detta ger resultat skulle jag lämna in stärkarn på service..
nu har jag jävlats ett tag och märkt att det är dvd´n som är boven i dramat ! DVD´n står en bit ifrån resten av stereon så det borde väl va nåt som stör efter vägen... kan det hjälpa om man köper skärmade signalkablar eller??
Ok, det här kommer att låta konstigt, men pröva att vända på strömkontakten för din CD/DVD (180 grader). Eller om inte detta hjälper försök att få in din CD/DVD på samma strömlist som förstärkaren.
DVDn är väl antagligen i sin tur kopplad till TVn. Har du provat med det gamla beprövade tricket att dra ur antennsladden (ur TVn alltså)? Det låter allt som en vanlig jordloop för mig och då brukat antennsladden vara boven.
jag har märkt efter mer trixande att det är scartkontakten till videon som stör DVD´n kopplar man bara in DVD´n så är det tyst kopplar du DVD´n med scarten in i videon så stör det kopplar du DVD´n med scarten in i TV´n och Video-scarten in i TV´n så stör det. inte annars! vad göra? köpa bättre scartkontakter eller ??
antennsladd in i videon har jag ju, så det blir alltså knas när videon och DVD´n blir kopplade till varann då ? även fast man gör det direkt i TV´n ? hur fan ska jag då göra ?? har även märkt att antennsladden till radion oxå jävlas den har jag använt med tidigare stärkare och det har funkat finfint men hur fan ska man kunna lyssna på radio utan antenn ? jag har utomhusantenn så jag har tv & radio kontakterna bredidvarann!
Det finns galvaniska avskiljare som löser problemet med jordloopar pga antennsladdar att köpa för några hundra (runt 300 kr tror jag det var). Säljs ex. av Elfa och Ljudmakarn, du kan också prova en vanlig tv-handlare.