HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilka motstånd till delningsfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  16:31:35  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, är det någon mening att leta efter annat än Mundorfs för 20 spänn styck? Eftersom motstånd ändå är såpass billiga(jämfört med övriga komponenter) så kanske det finns lite att vinna på några andra? Typ Arcol eller Danotherm.
Någon som testat lite olika och jämfört?
Räcker det med 10W effekttålighet?

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:34:29  Show Profile Send Morgan a Private Message
Råkar Matson möjligen komma ifrån Eggby i Skara kommun? Jag hade en skolkompis som gick under samma alias.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:54:29  Show Profile Send matson a Private Message
Nix, jag är från Göteborg....Bara tanken på att jag kanske hörde hemma i Eggby skrämde livet ur mig

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/06/19 :  19:03:25  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Man kan tex använda 2W metallfilm om man parallellkopplar flera för att få adekvat effekttålighet.
Vad som är adekvat effekttålighet beror naturligtvis på tillämpningen.
Finns inte några tumregler som håller.
Man får helt enkelt räkna fram maximal effektutveckling och välja motstånd därefter. Klarar man inte det kan man ju alltid "höfta" till med något som man tror är tillräckligt stort.......
Om det gäller seriemotstånd till en 19-25mm diskant räcker 10W gott och väl. För liten effekttålighet kommer att leda till termisk kompression.

Ett Tips:

Jag har sett bilder på någon proac-klon där alla spolar monterats med axlarna parallellt, vilket ger ENORM magnetisk koppling mellan spolarna om de sitter för tätt.
Tillse att spolarnas axlar är i 90 graders vinkel med varandra. Då blir kors-kopplingen minmal.
Sådana här praktiska aspekter är viktigare än att "bränna" pengar på "audiofil-komponenter".

När det gäller kondingar är fakitskt polyester i vissa avseenden bättre än polyprop!=)

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/19 :  19:29:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Ett Tips:

Jag har sett bilder på någon proac-klon där alla spolar monterats med axlarna parallellt, vilket ger ENORM magnetisk koppling mellan spolarna om de sitter för tätt.
Tillse att spolarnas axlar är i 90 graders vinkel med varandra. Då blir kors-kopplingen minmal.
Sådana här praktiska aspekter är viktigare än att "bränna" pengar på "audiofil-komponenter".

När det gäller kondingar är fakitskt polyester i vissa avseenden bättre än polyprop!=)

Joe Morello

Hejsan!

Helt rätt!
Visst kan det bli bra med audiofilkomponenter! Dock krävs lite talang och vetskap om hur man skall använda dom; in bygga spolar på höjden eller för den delen skruva fast dom med skruv+mutter...

I vilka avseenden är vilka kondingar bättre?

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  19:43:37  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hej!

Man kan tex använda 2W metallfilm om man parallellkopplar flera för att få adekvat effekttålighet.
Vad som är adekvat effekttålighet beror naturligtvis på tillämpningen.
Finns inte några tumregler som håller.
Man får helt enkelt räkna fram maximal effektutveckling och välja motstånd därefter. Klarar man inte det kan man ju alltid "höfta" till med något som man tror är tillräckligt stort.......
Om det gäller seriemotstånd till en 19-25mm diskant räcker 10W gott och väl. För liten effekttålighet kommer att leda till termisk kompression.

Ett Tips:

Joe Morello

-Time Further Out-

Ja, det kommer att "höftas" då..... (angående effekttålighet), 2 paralellkopplade 10W borde väl räcka dock.

Filtret innehåller en spole till diskant och en till bas och dessa kommer självklart att hållas långt ifrån varandra. Jag har byggt förut, men har inte jämfört alla komponenter med varandra. Därav mina frågor.
Polyester kondningar har jag provat förut och det var inget jag tyckte om. Jag skall hålla filtret utanför lådan ett tag, så det är inte omöjligt att gör ett nytt test dock. Skulle bli väldigt överraskad om jag föredrog dom före MCap Supreme dock!
(ProAc-klon är det inte(såklart!) utan en monitor med Etonelement)

Frågan kvarstår dock om det är en ljudmässig skillnad mellan Mundorfs metalloxidmotstånd och trådlindade typ Arcol? Prismässigt blir det väl en ökning på typ 100 spänn med Arcol och den hundringen spelar ingen roll här.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/19 :  23:20:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Håller med Morello.

Parallellkopplade 2W metallfilmsmotstånsd är nog det bästa om man är oroad över induktansen. För bas/mellanregister så är det trams att använda något annat än vanliga trådlindade motstånd men för diskanten så är det mer relevant att köra med låginduktiva motstånd som parallellkopllade metallfilmsmotstånd.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  15:32:05  Show Profile Send matson a Private Message
Nagref och Morello: Vilka 2W motstånd menar ni? Finns dom på typ Elfa?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/20 :  15:55:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp, finns på Elfa. Beställningsnummer börjar med 60-791-31 (för 1 Ohmsmotstånd) o s v.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  16:13:45  Show Profile Send matson a Private Message
Finns ju bara i 100-pack....

Nu tillbaks till fysikklassen :
Räknar jag ut resistansen för parallellkopplade motstånd enligt denna formeln? :
1/Rx=1/R1+1/R2+....+1/Rn

Rx är då "önskad" resistans

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/20 :  17:16:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Näe det finns i ental. Det är bara att beställa ett eller två. Priset däremot anges om man köper hundra st. (Fast egentligen så blir det fel för om man beställer hundra st så blir priset inte det som står först utan mindre... :-0)

Din formel är korrekt. Enklast är om man använder samma motståndsvärde när man parllellkopplar för att sprida effekten så jämt som möjligt bland de inblandade motstånden. Det är enklare att räkna också.

Rx=R/antal där Rx är det motståndsvärde man önskar, R är de motstånd dom man tänker använda och antalet är just det! Man får fibbla lite med R och antalet innan man får det rätt men det är ju den lilla saken i konstruktionsarbetet... :-)

The world is my oyster..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  19:48:00  Show Profile Send matson a Private Message
Okej, då är jag med!

Jag behöver 2 motstånd till diskanten. Ett på 3,9 och 5,6 på det andra.
Med formeln Rx=R/antal når jag dessa lösningar:
27/7=3,86 vilket är tillräckligt(?) nära 3,9
39/7=5,57 vilket är tillräckligt(?) nära 5,6

Är detta okej?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/20 :  20:55:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om jag skulle vara på mitt mest kritiska humör så skulle jag inte var missnöjd med de värdena! :-)
Det första är statiskt i närheten av en procents fel och det andra är under 1%. Så noggrant är det svårt att få spolar, kondingar eller högtalarelement... :-0

The world is my oyster..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/20 :  21:40:21  Show Profile Send matson a Private Message
Som jag misstänkte då alltså....
Räcker effekttåligheten?

Tack för hjälpen!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000