Jag är på jakt efter en kombinerad anläggning för musik och film - i första hand musik. Av denna anledning är jag sugen på tips om försteg/processorer som låter riktigt bra med musik.
Arcams AV8 har fått otroligt bra kritik. Jag har haft den hemma på lyssning och den har en analog del som ligger jämnt med Classé SSP-75 balanserade processorförsteg (7000$).
Videoswitchningen är den mest avancerade på marknaden. 300Mhz bandbredd med Elantec's pixelprocessorer och video buffrar (de bästa på marknaden).
Den digitala ljuddelen använder de bästa Wolfson 8740 DAC:arna på samtliga 8 kanaler. Den gav t.o.m. ett bättre ljud än Classén på digitala delen. Den synkroniserar transformatorns switchfrekvens till den digital signal den får in, detta gör att den eliminerar närmast power supply noise. Läs gärna recensionen i The Perfect Vision.
Priset är 46900kr list, jag tror inte du hittar ett mer dynamisk och musikaliskt försteg med sådan detaljskärpa i ett hembioförsteg under 100k.
Det är svårt med musikaliska hemmabioprocessorer, men EAD har bra ambitioner tydligen och skall låta riktigt bra. Dessa kan endast fås begangnade, men har bra kritik på tvåkanal.