Var ned till stockholm i lördags och köpte ett par begagnade högtalare, märket är SFI-25 http://hem.passagen.se/comus/hogt.htm, är det någon som känner till dem?
De låter ganska bra men jag tycker att basen är lite överdriven, vid låg volym så funkar det bra men när jag höjer lite så brer basen ut sig så att jag riktigt ser hur grannen vibrerar i sin soffa.
Placeringen är cirka 70 cm från väggen och om jag flyttar dem längre ut så blir de i vägen i mitt smala vardagsrum. Vore snällt om någon kunde tipsa om några basdämpande tricks.
På baksidan står datan 4 ohm samt 88db/w, detta borde väl innebära att det är såkallade trögdrivna högtalare. Kan det innbära något problem i längden för mitt slutsteg?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor. Det enda jag kunde klura ut på nätet var att märket är Sawafuji. Lite mer info om Sawafuji kan du hitta i länkarna nedan:
88dB ligger strax över gränsen 87db, som man populärt brukar ha för att skilja ut om en högtalare är trög eller lättdriven. Problemet som kan uppstå är att du inte kan spela så högt innan förstärkaren når sitt max.MvhKristofer
Fördelen med att få högtalaren att spela som om det vore en sluten låda är framförallt att basen blir "snabbare". Men dock går den inte lika djupt. Mvh Kristofer