Author |
Topic  |
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 16:02:46
|
Likt KlonAc gillar jag en "lätt peakig" bas. Inför mitt kommande 2-vägsprojekt vill jag få till en avstämning som jag kan växa med / är framtidssäker s a s. Efter lite klur kom jag fram till följande "celef-avstämning":
-jag optimerar lådstorlek för ett slutligt Qtc värde på 0,71 -därefter monteras en port som optimeras så att en peak på +3dB erhålles (jag vill ha lite fart å fläkt!) -när jag senare addar en subba pluggas porten och satelliten körs sluten och fullrange -subbans inbyggda aktiva deln filter justeras så att övergången till satellit blir jämn
Frågan är nu om avrullningen som ett Qtc på 0,71 ger är optimalt för att möta upp en aktiv subba????
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 17:09:01
|
Blir inte lådan för stor då, när du gör om den till sluten alltså, vilket medför att QTC kanske hamnar kring 0.6, vilket i sin tur gör att den(satelliten) kommer rulla av tidigt, vilket i sin tur gör att det inte blir så bra om du ska dela till en subba vid 80Hz....? (risk för missuppfattning från min sida)
Men vilket element är det frågan om?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 17:43:31
|
Okej, nu fattade jag vad du menade...... Men ändå så beror allt ju på vilket element det är frågan om! Eventuellt så kan du ju sätta QTC till 0.8-1.0 för att få jämnare spl till 80Hz. Var vill du ha peaken i reflexlådan?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:08:51
|
"Okej, nu fattade jag vad du menade......"
:-)
"Men ändå så beror allt ju på vilket element det är frågan om!"
Nja, detta kan faktiskt appliceras på alla element.
"Eventuellt så kan du ju sätta QTC till 0.8-1.0 för att få jämnare spl till 80Hz."
Qtc = 0,71 (Butterworth) valde jag för den skall ge den rakaste tonkurvan, högre än 0,71 ger en peak, å då kan det kanske bli svårt med att få en schysst övergång till subban - men det beror nog mkt på funktionen på det aktiva deln filter i subbstärkaren.
"Var vill du ha peaken i reflexlådan?"
IMHO så spelar det faktiskt inte så stor roll var peaken är, viktigare är att den finns!
Hur brukar du göra?
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:23:21
|
Ska du inte köra med aktivt filter till tvåvägarna också??????
P.P anser att det är ett stort misstag att inte göra det. Är man inte väldigt duktig så kommer det bra att bli problem med passiv delning och eftersom du frågar så misstänker jag att du inte är 100% säker på hur det ska göras. Eller har P.P fel? 
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:35:38
|
quote:
"Okej, nu fattade jag vad du menade......"
:-)
"Men ändå så beror allt ju på vilket element det är frågan om!"
Nja, detta kan faktiskt appliceras på alla element.
"Eventuellt så kan du ju sätta QTC till 0.8-1.0 för att få jämnare spl till 80Hz."
Qtc = 0,71 (Butterworth) valde jag för den skall ge den rakaste tonkurvan, högre än 0,71 ger en peak, å då kan det kanske bli svårt med att få en schysst övergång till subban - men det beror nog mkt på funktionen på det aktiva deln filter i subbstärkaren.
"Var vill du ha peaken i reflexlådan?"
IMHO så spelar det faktiskt inte så stor roll var peaken är, viktigare är att den finns!
Hur brukar du göra?
Jag gjorde en snabbsimulering av en Eton 8 i en sluten låda. Gör man lådan "för liten" typ 8 liter så får du med basreflex en peak på 2,5dB kring 150 Hz(avstämd till 50 Hz). När du pluggar igen lådan så får du qtc på 1,00 och då håller den sig inom 4 dB(+1 och -3dB) ner till 80Hz(allt detta innan baffelkomp).
Vad jag brukar göra? Bygga redan färdiga konstruktioner, då jag saknar allt väsentligt för att få till det på egen hand(kunskap, mätutrustning, stålar, ork!). (Fast nu är jag intresserad av "Orion"!)
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"
Edited by - matson on 2002/08/25 20:40:3 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 22:31:04
|
"Ska du inte köra med aktivt filter till tvåvägarna också??????"
Nej, jag tror inte jag behöver avlasta satellitbasarna, tänkte därför köra dem fullrange.
"P.P anser att det är ett stort misstag att inte göra det. Är man inte väldigt duktig så kommer det bra att bli problem med passiv delning och eftersom du frågar så misstänker jag att du inte är 100% säker på hur det ska göras. Eller har P.P fel?"
Du har helt rätt, jag är inte säker på hur detta skall göras, största problemet är att få info om deln. filtret i inbyggnadsförstärkare för subbor.
"Jag gjorde en snabbsimulering av en Eton 8 i en sluten låda. Gör man lådan "för liten" typ 8 liter så får du med basreflex en peak på 2,5dB kring 150 Hz(avstämd till 50 Hz). När du pluggar igen lådan så får du qtc på 1,00 och då håller den sig inom 4 dB(+1 och -3dB) ner till 80Hz(allt detta innan baffelkomp)."
Vilken Eton är detta? Minimal lådvolym är absolut inget krav, bättre då att optimera för "max flat".
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:14:23
|
quote:
"Jag gjorde en snabbsimulering av en Eton 8 i en sluten låda. Gör man lådan "för liten" typ 8 liter så får du med basreflex en peak på 2,5dB kring 150 Hz(avstämd till 50 Hz). När du pluggar igen lådan så får du qtc på 1,00 och då håller den sig inom 4 dB(+1 och -3dB) ner till 80Hz(allt detta innan baffelkomp)."
Vilken Eton är detta? Minimal lådvolym är absolut inget krav, bättre då att optimera för "max flat".
Det var Eton 8-880 som jag kollade.
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 23:18:05
|
Du kan ju kolla den basen med en lådvolym kring 19 liter, så hamnar du ganska nära din målsättning. (Sen finns det ju ett filter med den basen i på Etons hemsida också)
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 00:05:09
|
quote:
Du har helt rätt, jag är inte säker på hur detta skall göras, största problemet är att få info om deln. filtret i inbyggnadsförstärkare för subbor.
Då har du ett fullgott skäl till att använda ett aktivt filter för både hp som lp-funktionen. Då får du en väl definierad överföringsfunktion vid delningen och bli mindre beroende av den akustiska överföringsfunktionen. Man kan bygga ett aktivt filter själv men det finns färdiga som är bra. Har för mig att det finns ett mycket bra som säljs på hifi-kit för 2kkr. Väl investerade pengar i vilket fall.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 00:11:38
|
Hej PP! Vad heter det filtret?
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 11:12:53
|
matson:
Ja vad kan det heta?? Ino cr8 eller nåt, kanske.
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:37:30
|
matson: "Du kan ju kolla den basen med en lådvolym kring 19 liter, så hamnar du ganska nära din målsättning. (Sen finns det ju ett filter med den basen i på Etons hemsida också)"
Efter en snabb simulering skulle jag nog satsa på en ~25 liters låda avstämnd till 48-49Hz. Eton är dyr, då skulle jag nog hellre satsa på KlonAc-basen... tror jag!
PP: "Då har du ett fullgott skäl till att använda ett aktivt filter för både hp som lp-funktionen. Då får du en väl definierad överföringsfunktion vid delningen och bli mindre beroende av den akustiska överföringsfunktionen. Man kan bygga ett aktivt filter själv men det finns färdiga som är bra. Har för mig att det finns ett mycket bra som säljs på hifi-kit för 2kkr. Väl investerade pengar i vilket fall."
Nja, jag är inte fullt så säker! Eftersom jag vill ha en peak i basreflex-läget så måste nog filtret kompensera för detta om deln frek hamnar nära, då måste nog pluggning av basport till iaf! Hade jag varit en fena på det här med elektroniska deln filter ja då hade jag kört ALLT aktivt, men så är icke fallet, tyvärr!! :-(
"Ja vad kan det heta?? Ino cr8 eller nåt, kanske."
Hehe... IÖ finns då överallt! :-) De är lite lustiga där på HIFIKIT, de verkar ha en massa saker som varken finns i katalog eller websida, vaffö??
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 19:07:40
|
Jo, dom är lite dyra men här är det rea! http://www.dynamik-akustik.de/mainpage-1a.htm (kolla Hot-Offer och Diverse LS-Chassis)
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 20:08:40
|
quote:
Nja, jag är inte fullt så säker! Eftersom jag vill ha en peak i basreflex-läget så måste nog filtret kompensera för detta om deln frek hamnar nära, då måste nog pluggning av basport till iaf! Hade jag varit en fena på det här med elektroniska deln filter ja då hade jag kört ALLT aktivt, men så är icke fallet, tyvärr!! :-(
Det är väl inget problem. Det är ju bara att pilla in lite strumpor i basporten när den aktiva konfiguratione tas i bruk.
P.P har använt tubsockar för att hindra att en massa skräp tar sig in i lådan under transport och vid mätningar så betedde burken sig som en rimligt perfekt sluten låda. Naturligtvis så blir effekttåligheten under resonansfrekvensen inte så stor som en riktig sluten låda men det är inget problem för det fixar det aktiva filtret! Ho ho ho! Det kan ju bli precis hur bra som helst!!!!! Celef är inte dum!
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:02:09
|
matson: Tack för länken, men tyvärr är jag inte så pigg på att beställa utomlands!
PP: "Det är väl inget problem. Det är ju bara att pilla in lite strumpor i basporten när den aktiva konfiguratione tas i bruk."
Precis vad jag hade tänkt, men med lite mer "finess" (closed-cell skumgummi)! :-) Men problemet är ju inte pluggningen av porten, utan om det är "rätt" att dimensionera lådan för ett Qtc 0.71, å utifrån det boosta basoutputen med +3dB med portavstämningen! ;-) Nå?
"Ho ho ho! Det kan ju bli precis hur bra som helst!!!!! Celef är inte dum!"
Ööh... va?
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:58:14
|
quote:
PP: "Det är väl inget problem. Det är ju bara att pilla in lite strumpor i basporten när den aktiva konfiguratione tas i bruk."
Precis vad jag hade tänkt, men med lite mer "finess" (closed-cell skumgummi)! :-) Men problemet är ju inte pluggningen av porten, utan om det är "rätt" att dimensionera lådan för ett Qtc 0.71, å utifrån det boosta basoutputen med +3dB med portavstämningen! ;-) Nå?
Det kan ju bli rätt men det beror ju på vilket element du tänker välja. Vilket element tänker du välja??
Skulle bara slänga in en liten kommentar här om att med en propp som inte är akustiskt tät (vilket en closed cell foam nånting kan vara) så kommer membrantet att röra sig rätt mycket mer än om det hade suttit i en äkta sluten låda. Och då är det återigen ett argument för att köra aktivt både lp OCH hp.
quote:
"Ho ho ho! Det kan ju bli precis hur bra som helst!!!!! Celef är inte dum!"
Ööh... va?
Ja det är ingen dum idé om du kör med aktiva filter. Det kan bli nästan hur bra som helst och är en mindre dumma idéerna som jag har sett!! 
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:53:22
|
PP: "Det kan ju bli rätt men det beror ju på vilket element du tänker välja. Vilket element tänker du välja??"
Nja, jag vill nog inte avslöja det då många säkert kommer att skratta... på sig! :-) Vilket fall, idén var tänkt att fungera med alla elementen, universalavstämning... typ!
"Skulle bara slänga in en liten kommentar här om att med en propp som inte är akustiskt tät (vilket en closed cell foam nånting kan vara) så kommer membrantet att röra sig rätt mycket mer än om det hade suttit i en äkta sluten låda. Och då är det återigen ett argument för att köra aktivt både lp OCH hp."
OK!
"Ja det är ingen dum idé om du kör med aktiva filter. Det kan bli nästan hur bra som helst och är en mindre dumma idéerna som jag har sett!!"
Tack tack!
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 09:38:28
|
Celef
Mitt förslag till lämplig lådvolym för en basreflexlåda utgår från önskad portavstämmningsfrekvens.
Ex. för ett 8” baselement. Lämplig portresonans mellan 45 och 50Hz. Vi säger 48Hz. Elementets fo i lådan som sluten bör då inte tillåtas öka mer än 50%. Alltså max 48 x 1.5 = 72Hz
Exempel med Audax HP210GO

Kanske är en faktor fo-sluten/fo-port på 1.2 eller 1.3 vettigt. Kanske en smaksak men receptet ger i alla fall lite ”kött på benen”. Det finns mycket mer till det här som jag inte har klart för mig. Bl.a. lämpligt Q-värde. Jag har gått efter dom tumregler som finns, dvs. elementets Qtot 0.3 – 0.4 vilket har fungerat bra. Exemplets lite lägre värde är förmodligen ingen nackdel. Jag valde elementet för att jag är sugen på att prova det. Det verkar mycket prisvärt.
Vi kör resten som diskussion.
Idén bygger på en artikel av Tore Hevreng från 1984. Stort tack till dig Tore om du läser det här. Lev väl och ha det bra på ålderns höst. Du kanske minns att jag ringde dig för några år sedan och tackade dig personligen.
Mvh//Flint
Edited by - Flint on 2002/09/02 20:57:5 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 00:04:15
|
Hej Flint, jag måste studera din tabell lite närmare, återkommer med frågor när mitt huvud är lite mer vaket! 
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 02:45:16
|
Celef.
Visst. Om du tycker att det verkar vettigt så kan du få spredsheatet och fylla i vad du vill som experiment.
Kommer du ihåg när vi snackade micförförst. på gamla forumet. Jag kan ha hetat GND eller något annat jordnära då. Har du byggt någon eller kör du kassettdäcket fortfarande. |
Edited by - Flint on 2002/09/03 02:49:55 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 17:12:10
|
Flint: Jo, när jag mäter med 'justMLS' så blir det med kassettdäcket, du har möjligtvis inte planer på att producera några vettiga mikförstärkare? Kanske en rördito? Eller en rörförstärkare för lurar? [:p |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 10:03:44
|
Jag har idéer om allt det du nämner. Trigga bara igång mig. Jag behöver en smäll för att komma igång.
Har du tittat på idén om avstämmning? Verkar den kkkookkkooo |
Edited by - Flint on 2002/09/04 10:07:02 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 18:45:16
|
Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! Flint, starta tillverkning! ...

Avstämningen verkar klok (max lågfrekvensutsträckning?) men jag skulle vilja veta lite mer om val av portfrekvens (varför 48Hz i exemplet) och varför max 50% tillåten ökning av Fc (fo)? Elementet verkar lite övermotoriserat, eller? |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/04 : 20:31:27
|
Celef.
Du är kul du. Om jag vore trettio år så skulle jag starta någon form av tillverkning av t,ex, miksteg för studios. Där kan man fläska på med prislappen så man nästan rodnar. Dom verkar inte lita på någonting under 20 lappar. Nu är jag för lat och bekväm och dessutom har hjärtinfarkten varnat mig för stress och jag som njöt av den. Vi totar ihop ett eller ett par steg tillsammans via nätet. Jag ritar och du bygger. Fin arbetsfördelning som jag ser det. Vi kan ju börja med en mikförst. med rör. Ett sånt som jag skulle vilja ruinera musikbranschen med.
Om avstämmning. 48Hz för att jag subjektivt tycker att det låter bra tillsammans med 8” element. För låg avstämning tycker jag inte ger rätta rytmen och smacket. OK avgrundsdjupbasen kommer att saknas men den kan i alla fall jag vara utan om den vanliga basen är bra.
Om faktor. Max 50% för att porten ska få någon vettig verkan. Den ursprungliga basreflexprincipen gick ut på att lägga dom två frekvenserna exakt på varandra. Då får man två exakt lika stora impedanstoppar, en ovanför och en under resonansfrekvensen. Vid resonans är impedansen nere i Re. Men det var 30 – 40-tal det. Då var jag inte med men har läst om det.
Om du får mycket tid över någon gång kan du ju mata in värden i LSP-cad eller LSP-lab och se om det ligger något i de här. Vore tacksam om du gjorde en djupdykning i ämnet så slipper jag. Latmasken igen. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 20:03:26
|
Flint: som du säkert förstår så kan jag inget om elektronik, jag hålla på med sådant är ett högriskprojekt som vare sig är gagn för dig eller mig, men jag kan bli din kund! :-)
Visst kan jag köra lite simulering i nämnda program, du postade tidigare en lista på olika avstämningsfrekvenser för olika tum (") storlekar, jag hittar den inte, kan du posta den igen??
Topic  |
|