jag vet inte vad en kondensator är... jag vet hur en ser ut men jag vet inte vad den gör, eller hur viktig den är. jag ska bygga hemma... men vet inte om jag behöver en kondensator...?
det var nog en av de mest mystiska frågor jga hört. du kan nog utgå ifrån att du behöver en kondensator men det finns ju olika kondensatorer så du borde nog kolla upp exakt vad för kondensator du ska ha.
Kondensatorn har den intressanta finessen att den kan filtrera bort basen från signalen till diskanten... Sök på "Hur Hifi?" på google så får du fram en sida med lite nyttig information om sådant här! Ska du bygga något är det alltid bra att ladda upp med en portion kunskap :-)
Om du skall bygga ett litet torp ute på landet så kan du gott och väl klara dig utan kondesator.
Annars funkar kondensatorn så här som att den lagrar energi för att få jämnare flöde och minska rippel. Kondesatorer finns i sågot som alla apparater. Inklusive datorn. Ja till och med mickrougnen har.
Cherioos
/Empress
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar!