är det inte bättre att i första läget köpa en diskant som uppfyller dina krav för att slippa denna stora operation? ser denna ombyggnad som dyr och onödig!
Jag har redan prylarna som behövs. Det som ska till är egentligen bara att borra upp hålet. Vilket kan kosta allt ifrån 0 till 500 spänn. Mer får det inte kosta. Så viktigt är det inte. Det skulle bara vara spännande att testa. Det enda som bekymrar mig är att magneten kan spricka när man drar fast den i borrmaskinen (eller dess fästfunktion), har fått för mig att magneter är spröda (?!)...
Ett problem kan vara borrspån i magnetgapet. Vilka diskanter rör det sig om? Läser inte Hifi blaskor längre. Vad går moddningen ut på? Ska man bygga en dämpad kammare baktill?
Du klistrar lämpligtvis över talspolegapet med tape, ett klistermärke eller dyl. innan du borrar...
Sedan spänner du fast elementet i borrmaskinens skruvstycke i den bakre polplattan (låter elementets magnet s a s vila på skruvstyckets backar och drar åt runt metallen...
Borra rakt igenom och blås bort alla spån med tryckluft...
Kolla att den är ren från spån och dra bort tape/klistermärke...
Jag har själv gjort denna operation förr för att få till en dämpkammare på element som inte hade detta orginal...
Om diskanten har magnetiskolja i gapet så bör man väl vara försiktig så att man behåller oljan på plats samt att man inte tar bort den olja som kan finnas kvar på själva talspolen. (Detta förutsatt att man vill ha kvar oljedämpningen förståss).
En sak att tänka på är centreringen av talspolen i gapet om du monterar isär/sätter ihop en diskant....
Vifa t ex har en finurlig montageplatta under frontplattan som gör det helt riskfritt att ta isär elementet... Andra diskanter saknar denna och då kan det bli svårt att få tillbaka talspolen perfekt centrerad i talspolegapet...