Author |
Topic  |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 16:45:14
|
Hej,
Skulle någon vänlig själ här på forumet kunna utveckla vad som händer (förutom sänkt Fs) då man adderar massa till en högtalarkon...
Jag gjorde precis ett experiment där jag tredubblade konvikten (extremt jag vet...), körde lite beräkningar som sedan visade sig stämma mätmässigt... (m a p frekvensgång)
Transientegenskaperna verkade dock ha farit all världens väg ...
Tacksam för svar!
Mvh
/Stefan
Edited by - avr7000 on 2002/08/26 16:47:3 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:13:40
|
Tja lite snabbt så har du ökat både Qes och Qms. De är i princip proportionella mot kvadratroten ur massan. En ökning av massan med 3ggr borde ge ett Qts-värde som är 73% sämre (läs högre). Därav de dåliga transientegenskaperna!
|
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 22:33:44
|
AVR7000: Jättekul att ha dig här på forum! Jag har hängt med lite på dina projekt på dvdforum och är mycket imponerad.
Jag tror inte heller att det är nån hit med att addera vikt till en driver, när man istället kan använd eq och slippa nackdelarna som p.p beskriver. Eq kan aldrig bli sämre än att addera massa. ( oftast ) Däremot är jag kanske inte så odelat negativ till lite högre Qts som p.p, speciellt inte i slutna subwoofers.
|
 |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 14:32:27
|
Tack för svaren!
Skulle man inte kunna öka massan lite lagom och sedan kombinera detta med "acoustic damping" som "malare" skriver om i tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1835
Detta verkar ju få styr på lite av QTS ökningen samt även i sig ge lite lägre Fs...
Mvh
/Stefan
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 16:01:28
|
quote:
Skulle man inte kunna öka massan lite lagom och sedan kombinera detta med "acoustic damping" som "malare" skriver om i tråden:
Jo.
Vill man gå in på överkurser så kan man ju bygga sig en förstärkare med negativ utimpedans. Då kan man hålla Qes (och därmed Qts) nere till valfritt värde!
|
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:51:17
|
Stefan: Vad är det du vill uppnå med det hela?
|
 |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 00:07:29
|
Det är eg. inte till mig... Jag har 2 st High Fidelty "Abyss", en Peerless XLS12" med slav och ett Fane Colossus 24" element som väntar på att jag skall orka bygga en 500 liters sluten låda ...
Jag hänger en del på Minhembio.com och en ständigt återkommande fråga är hur man bygger en fet hembiosub...
Tanken som då slog mig är att:
Man bygger bara för film och struntar helt i de musikaliska egenskaperna...
Tar ett element med lång slaglängd och hög verkningsgrad (kraftig magnet etc.)
Hifi-element med dessa egenskaper är relativt sällsynta och dyra, XLS 12 t ex, men det kryllar av bilbasar med dessa egenskaper... Bilbasar har dock nästan alltid högt Fs (35-45 Hz)
Tanken är då att offra några dB verkningsgrad och knöla ner Fs en bit så man kan bygga en mullerbox som går ner till typ 25Hz
En billig bas som t ex. Fatboy 12" (600 kr) som säljs på http://www.factory-outlet.nu/show_prod.php3?prodid=151 kan man få att gå rakt till 25Hz i en 60 l låda genom att lasta konen med typ 80 gr ( orginal Mms 113 gr)...
Ett litet testprojekt alltså...
Mvh
/Stefan
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:17:55
|
Glöm dina idér med Fande 24", köp en eller två st North Creek Lethviathan subwoofer på 18"..
Eller en Aura, Eller Siesmic systems, som är samma driver fast med olika coatings och kon..
Det ultimata, det är!
Eller likadana JBL element som nerik, ta t.ex. 6st 18", eller ännu bättre, tag 10st, som dy bygger in i små lådor, placera ut i rummet, sedan kan du eq:a ned till 12hertz eller så, det tål alla elementen då, och du håller nere distorisionen eftersom du har flera element.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 17:19:03
|
Ja, Ja... allt det där verkar ju jätteskoj... -men för dyrt... Frågan handlar ju om hur man fixar mesta möjliga muller till film (till en liten peng)
Mvh
/Stefan
|
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 20:46:36
|
Jamen om du går ned i verkningsgrad måste du ju pumpa suben med mer effekt och då blir talspolarna varma osv, osv i all oändlighet. Ett nollsummespel menar jag. Om jag själv var låst till bilbasar ( hötgt Qts och Fs ) skulle jag sätta den/dom i en sluten låda i form av ett sånt där papprör man har när man gjuter betongpelare, med Qtc 0.5 och sedan tvinga fram önskad frekvensgång med en Linkwitz Transform eller en Behringer Feedback Destroyer och sedan köpt mig så många begagnade PA-Watt som jag hade råd med. Jag tror inte det finns nåt billigare sätt faktiskt om vi snackar output och hifi-basen får man ju på köpet om man sätter pris på det. \Anders
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 21:46:49
|
Friskt vågat, hälften vunnet sägs det, prova prova prova... Blir det bra så tar jag efter!
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:01:06
|
Stefan du får mail av mig
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Topic  |
|