Jag skulle behöva hjälp av någon som kan elektroniken i en Edison Triod bra. Lyckades kortsluta anod till katod på 300B-röret. Har kollat lite i den. Läst igenom byggbeskrivningen på triod-ljud.nu och jag tror att det är ena katodmotståndet som smällt sönder. Det skall sitta inuti något som liknar kylflänsar precis framför trafon(?). Kan det vara katodmotståndet? Hälften ligger utanför nu. Rätt så vidbränt.
Den fungerar. Men det kanske inte är bra att köra utan det motståndet?
Kanske skall tilläggas att jag har ringt till Triod-Ljud men Erik är på Hifi-mässa i London och kommer tillbaks först om en vecka.
Japp. Det är resistorn på ena katodmotståndet som är trasig har jag kommit fram till nu iaf. Någon som vet vad det skall vara för någon? Tänkte kolla på den andra men resistorn sitter inuti någon form av kylfläns och det verkar inte gå att få ur den. Vart kan man få tag på detta isåfall? Nog bäst att byta båda resistorerna.
Så där då fick man äntligen bytt båda effektmotstånden. :] Stod ju på dem vad som skulle vara. Samma som på Audion Silver Night för övrigt. Jävla pillande när man skruvade från fel håll. Aja. Tack Hepcat!