Jag har i mitt lager en Telwatt förstärkare från 60 talet. Den är på 2x45 watt och den inbyggda eq´n gav +/- 27 dB i basen och diskanten. Slutsteget är bestyckat med fyra stycken EL 500 eller EL 5000 som är longlife rör. Det här steget tillverkades av ett företag i Tyskland som heter Klein und Hummel (K-H). Jag minns att man blev helt tagen när jag hörde förstärkare första gången med ett par större högtalare. Är det någon som vet något om rören EL 500 och 5000.
Att Telewatt är en rörförstärkare var det ingen som nappade på. Den är inte en high end med dagens mått men den var det på 60 talet. Den klarade "Din" normen med råge.
Kolla www.duncanamps.com eller http://www.tubedata.com/ K+H gjorde aktiva högtalare med rör i också...och var egentligen någonting high-end på 60-talet. Lovar att din K+H (Saba) Telewatt VS-xx slår mycket nytt på fingrarna. Byt ut de gamla elyterna och kolla kondingarna i signalvägen och byt till bättre typer (teflon, PIO, polyprop)... Mvh P.S. skulle själv vilja ha en eller en Braun ;-)
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket