Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 22:58:24
|
Hej! Nån som kan tipsa om något bra ställe att köpa dom stora elektrolyterna som ska sitta i nätdelen(förutom Elfa)?
Gärna tips på vilka som är bra och vilka man ska undvika också! (Rifa från Elfa, är det bra prylar?)
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 08:56:41
|
Bhiab, www.bhiab.se, kanske?
//Henri |
 |
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 09:38:18
|
Du kan ju titta på minics fynd lista. Om det finns intresse kanske jag kan ordna billiga 22000 µF 63 V Computer grade bult kondingar.
Men jag skulle nog rekomendera RIFA PEH169 om det är ekonomiskt möjligt.
///CF
|
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 10:05:42
|
Sen finns ju farnell också... www.farnell.se
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 13:07:08
|
Hej! Tack, Rifa verkar som att man skall satsa på enligt de flesta forum! Verkar som att Elfa för en gångs skull ligger hyfsat till prismässigt också.... 
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:41:59
|
Jag tycker att ELFAs priser inte är så tokiga. Vissa firmor kan vara billigare men om man ska handla från fem olika ställen så blir det ändå dyrare totalt på grund av frakter och avgifter såvida man inte når dom direkt utan postorder. Dom har som regel allt jag vill beställa så det räcker oftast med en beställning. Sen är deras katalog ett föredöme av fakta och data. Heder åt ELFA. God kvällsläsning om det inte vore för tyngden i katalogen.
När Flint springer runt i stora staden längtar Flint hem till djungeln |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:50:37
|
Håller med dig Flint - Elfakatalogen är fin! Överskådlig och informativ.
Farnells två sladdriga telfonkatalogliknande saker är bedrövliga!!!
Har inte RS-components men P.P måste berömma deras leveranser. Beställde lite saker igår vid middagstid. Fick information om att en komponent var restad vid tiotiden idag och kl 11 står det en snubbe från DHL och vill ha en signatur i utbyte mot ett paket!
Förvisso så kan man beställa företagspost från Elfa men om man inte har kundnummer och kan ta det på faktura så avkräver de (postsnubbarna) ett exakt belopp för att överlämna varan.
P.P har inte beställt från Farnell någon gång så där har P.P inget att säga..
|
 |
|
Freddie
Member

322 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 16:09:07
|
Även jag kör med Rifa kondingar från Elfa, funkar bra har för mig att det blev ganska bra pris på dom om man köpte många (50st). Har 24st 10000uF per kanal till min Aleph, kondingar sitter fastlödda i en rad om 2*12st på 1mm kopparplåt.
Om du inte har nbågot emot att handla från Tyskland så kan du ju alltid kolla in www.reichelt.de jag vet dock inte hur pass billiga som är men transistorerna var markant billigare dör överlag tycker jag.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:40:51
|
Vad gäller med glättingkondningar egentligen?
Jag har detta schemat på nätdelen:

I servicemanualen har N.P specat "banken" till 100000uF, men här är den ju mycket större!(280000uF eller tänker jag fel nu??)
Spelar det nån roll hur konfigurerar, eller kan jag köra med mindre värden och fler kondningar? Hur kritisk är själva summan(hade sparat in en del pengar på att byta ut 47000uF mot 33000uF)?
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:53:33
|
quote:
Vad gäller med glättingkondningar egentligen?
Jag har detta schemat på nätdelen:

I servicemanualen har N.P specat "banken" till 100000uF, men här är den ju mycket större!(280000uF eller tänker jag fel nu??)
Spelar det nån roll hur konfigurerar, eller kan jag köra med mindre värden och fler kondningar? Hur kritisk är själva summan(hade sparat in en del pengar på att byta ut 47000uF mot 33000uF)?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"
Du får vara försiktig med trafonas sekundär spänningen. Det där du har på bilden har ju en högre sekundär spänning än vad en aleph 5 standard trafo har, fast eftersom han har stora induktanser i serie så kommer han tappa spänning vilket jämnar ut sig. Frågan är om du kommer använda induktanser i din nätdel....
För övrigt så är den där nätdelen på bilden kraftigt överdimensionerad med kondingar speciellt när han har så stora induktanser.
/kasra
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 00:14:37
|
quote:
Du får vara försiktig med trafonas sekundär spänningen. Det där du har på bilden har ju en högre sekundär spänning än vad en aleph 5 standard trafo har, fast eftersom han har stora induktanser i serie så kommer han tappa spänning vilket jämnar ut sig. Frågan är om du kommer använda induktanser i din nätdel....
För övrigt så är den där nätdelen på bilden kraftigt överdimensionerad med kondingar speciellt när han har så stora induktanser.
/kasra
Men i originalet så är det ju 34VDC och denna nätdel ger väl 28x1,2=33,6 ??
Ja, jag planerar att bygga likadant då denna är testad och jag vill inte ändra något då jag är så osäker......men jag skulle vilja byta ut 47k uF mot 33k uF. Vad tror du om det?
Induktanserna på 3,9mH i schemat, vad skall man använda där? Lågt dcr antar jag men jag har dålig koll....
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 10:43:14
|
P.P ser inga omedelbara problem med att använda 6st 33mF istället för 4st 47mF och 4st 33mF istället för 4st 22mF.
Låg DC-resistans är nog lämplig att ha när det gäller spolarna. Är de möjligen ihopkopllade??? Då gäller det att hålla tungan rätt i munnen när de kopplas in!  
|
 |
|
anelar
Member

151 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:04:56
|
Matson: Tänkte bara nämna att schemat du har på strömförsörjningen inte är original. Det ser ut som om personen som skissat på schemat vill ha ett PI-filter (Lågpassfilter för att få ner ripplet). Det är därför inte värden stämmer överens med det som står i Nelssons servicemanual. Behöver du ett Pi-filter kan man fråga sig? Tja, beror på hur känsliga högtalare du har och hur känslig du är för brus när du lägger örat intill diskanten .
Själv kommer jag att pröva utan i första hand men jag har å andra sidan ganska låg känslighet i mina stativare...
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:31:22
|
quote:
Matson: Tänkte bara nämna att schemat du har på strömförsörjningen inte är original. Det ser ut som om personen som skissat på schemat vill ha ett PI-filter (Lågpassfilter för att få ner ripplet). Det är därför inte värden stämmer överens med det som står i Nelssons servicemanual. Behöver du ett Pi-filter kan man fråga sig? Tja, beror på hur känsliga högtalare du har och hur känslig du är för brus när du lägger örat intill diskanten .
Själv kommer jag att pröva utan i första hand men jag har å andra sidan ganska låg känslighet i mina stativare...
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock.
OK, då är det bara att utesluta spolen då alltså...eller?
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:34:27
|
quote:
P.P ser inga omedelbara problem med att använda 6st 33mF istället för 4st 47mF och 4st 33mF istället för 4st 22mF.
Låg DC-resistans är nog lämplig att ha när det gäller spolarna. Är de möjligen ihopkopllade??? Då gäller det att hålla tungan rätt i munnen när de kopplas in!  
Det verkar som att det finns lite svängrum när det gäller e-lytarna både i antal och storlek.....sånt gillar jag!
Vad menar du med ihopkopplade och "hålla tungan rätt i mun"?
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 15:56:47
|
Det finns spolar som är ihopagjutna i par för att minska störningarna än mer genom att set till att den ömsesidiga indukansen gör att en störning på den ena matningen får en symmetrisk motsvarighet på den andra. P.P har en sådan dubbelspole från ett slaktat switchat nätaggregat men har inte kunnat klura ut (genom okulär kontroll) hur den ska kopplas för maximal verkan!
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 16:39:37
|
quote:
Det finns spolar som är ihopagjutna i par för att minska störningarna än mer genom att set till att den ömsesidiga indukansen gör att en störning på den ena matningen får en symmetrisk motsvarighet på den andra. P.P har en sådan dubbelspole från ett slaktat switchat nätaggregat men har inte kunnat klura ut (genom okulär kontroll) hur den ska kopplas för maximal verkan!
Okej, men jag skall använda "vanliga" luftlindade från Mundorf på 2,5mm diameter då jag redan har et par såna sen tidigare.
 |
|
|
Topic  |
|