Jag har just börjat med att göra ett kretskort för min kommande hörlursförstärkare. Och har då hittat programet eagle som man kan få använda gratis i icke komersiella syften, typ hobbybruk. Gratis versionen har en begränsing på 100x80 mm kort, men det räcker ju oftast, särskilt om man lägger nätdelen på ett eget kort. Det går att få kraftig rabbat på full versionen också, för hobbister. 125 USD kostar full vers.
Programet är mycket lätt att använda tycker jag. Jag har ingen erfarenhet alls av dylika program och kunde komma igång på en kvart eller så (viss titt i manualen nödvändig), sedan har det flutit på fint.
Jag håller med. Eagle är ett bra program som är lätt att lära sig. Och till ett bra pris dessutom. Det är enkelt att använda och resultatet brukar bli bra. Nästan alla mina hemmaprylar är konstruerade i Eagle.
Dock blir man lite bortskämt om man använder Orcad på jobbet för mycket. Där har man kretssimulering och hela kittet. Dock kostar det för mycket för hybbyanvändare.
Det är svårt att hitta ett bra program som passar de flesta. Eagle är en bra start.