HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytfinish på spånskiva.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:13:39  Show Profile Send P.P a Private Message
Tja Alla!

P.P har ett par rätt trevliga högtalare som är byggda i spånskiva (yes a very high-end material!). Tyvärr så börjar spånskivelooken bli lite tröttsam. Funderingarna är följande: antingen så hittas det ett lämpligt sätt att behandla skivorna på som blir jättetrevligt eller så får det bli nya lådor (som då görs lite större för att justera avstämningen lite).

Fråga 1:
Är det någon som har ett bra förslag vad man kan lägga på spånskivan i form av kemikalier eller hårda saker som limmas på för att den ska se så superb ut att man inte skäms för att placera den i svärmors vardagsrum?

Fråga 2:
Om P.P bygger en ny låda (som inte får bli för stor) så tänkte sig P.P lite av Sonus Faber-stuket fast med svarta blanka front och bakstycken (av MDF). Sidostyckena ska naturligtvis vara av lämpligt träslag. Teak kanske. Eftersom trä rör sig mycket så måste dessa rörelser dämpas på något sätt. Är det någon som vet om det blir bättre om man limmar trästavar (som kanske är 18mm tjocka) på 9mm MDF om man förser träet med spår på baksidan. Om hur stora (breda & djupa) bör dessa spår vara?

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:24:34  Show Profile Send norman a Private Message
på fråga 1 säger jag: fanéra!! tycker det är hyffsat lätt att få bra, jag är ovän med allt vad spackel+färg heter så jag är kanske lite partisk...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:49:27  Show Profile Send celef a Private Message
Plastic Padding! Ovanpå billack i måååååånga lager! Alfa Rosso röd! :-)

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:12:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jag har målat lådor i nån sorts betongfärg som gav världens hårdaste yta, hamarlack va det eller nått..

blå

rollade med en liten sorts roller, mkt slät..

resultat, mkt fint

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:52:45  Show Profile Send P.P a Private Message
Aha!
Faner har P.P funderat på men med lätt avrundade hörn så är det inget att tänka på längre. Då blir det hellre en ny låda.

Alfa Rosso-röd låter (bidum pididum pididum!) bra men ett j*vla jobb.

N.N kan man lägga hammarlack på trä? Behöver inte det ett metalliskt underlag?? Och blir det egentligen så snyggt?

P.P tackar för förslagen och tar gärna emot fler!!!!

Edited by - P.P on 2002/08/27 18:53:1
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:04:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag vet inte riktigt vad det är jag har på mina
lådor, men det är så starkt att man inte repar det
lätt med en skruvmejsel.

och det sitter fast också.

snyggt och snyggt, det är ingen first klass precis,
men superklasse är det:)

inte bästbäst snyggt, men det dög när jag gjorde dem för några år sedan....

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:52:56  Show Profile Send falukorv a Private Message
Hrmm grunda och måla vetja.
Det suger en hel del så grunda 2 ggr med slipning emellan.
Sen blire ju snyggt. Eller ?

P.s. Sirap D.s

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:54:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Rolla dom mattsvarta och sy en strumpa av för ändamålet avsett tyg. Såga sedan till topp och bottenplatta i valfritt träslag.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/27 :  21:06:55  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Finishen jag får till med MDF kan väl som bäst kallas "personlig"..., så några råd hur du skall få till det med spånskiva har jag inte!

Däremot så såg jag på nån sida som jag tappat bort länken till en snubbe som byggde en MDF-låda som pianolackades på fronten, topp och baksidan. Sedan satte han på trä(valnöt tror jag, men kan ha varit lönn) i nån typ av "panelstil" på sidorna. Det blev väldigt snyggt, men så var han ju eoner före mig i frågan om "snickerierfarenhet".

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/08/28 :  09:36:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hejsan!
Om man vill få fin lackyta på spånskiva är det enklas att först slipa med 240 alt 320 papper så ytan blir helt jämn och len. sedan rollar man på utspädd vattenbaserad färg med en skumroller. När ytan är helt täckt av färg slipar man lite lätt o sen finns ingen gräns för hur bra ytfinish man kan få!

Mvh Björn

"Han som har provat på det mesta"

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:45:05  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P tackar för alla tips!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:46:55  Show Profile Send celef a Private Message
Jag har det: måla lådan heltäckande med vit blank lackfärg (naturligtis ALLTID oljebaserat), ovanpå detta stänks mindre prickar med samma typ av lackfärg i olika kulörer. Då får man en schysst 70-tals OCH allmoge-look på lådan! Fantastiskt!

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:18:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
1) Har inget att tillföra det som redan står här. Jättefina tips faktiskt.
2) Kolla in färdiga stavlimmade bänkskivor på köksinredningsaffärer. Inte bara IKEA. Finns i en massa snygga träslag. Det enda man behöver göra är att såga till dom och hyvla till lite eleganta "Sonus Faber-kanter". Sen är du in bissniss grabben. Garanterat. Olja, polera eller lacka dom sen.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000