HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Se hit, klon-byggare!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:43:25  Show Profile Send jos a Private Message
Eftersom jag letar förstärkare och cd till mina kloner vore jag ytterst tacksam om alla som byggt proac kloner kunde berätta lite om vad de har för förstärkeri samt cd-spelare. Kommentera gärna lite om hur du tycker att det låter och vad du eventuellt saknar.
Vore kanon om ni kunde berätta lite om era egna erfarenheter gällande matchning etc.

Tack på förhand!

admin, är medveten om att tråden kanske hör hemma i stickyn längst upp men det känns som trafiken i den börjar avta...

Edited by - jos on 2003/10/01 12:13:28

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:45:59  Show Profile Send divander a Private Message
Jag kör med Rega Mira och Planet av den äldre modellen. Miran känns lite för klen. Jag har även ett par polare som kör med Primare A20 (mk1 och mk2) och de är väldigt nöjda med kombinationen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:09:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag kör med ett Perreaux SM6P försteg samt LC audio Zapsolute slusteg och signalen kommer från Arcam CD72T. Förstärkeriet i sig är nog lite åt det varma hållet inte analytiskt och kallt uppfattar jag det som. Klonerna i sig spelar väl med lite värme vilket gör att denna kobination låter väldigt bra till lugn musik ex kvinnliga sångare mm. Men till snabb hård musik så kan jag ibland tycka att det saknar lite drivet. Så det är lite beroende på vilken typ av musik man ska spela, men tror ingen typisk hårdrockare bygger dessa kust dessa högtalare då de nog egentligen inte gör sig bäst till detta. Jag är mkt. nöjd med hela min anläggning men vissa parametrar skulle som sagt kunna vara lite bättre för att täcka helheten.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:32:24  Show Profile Send jos a Private Message
Tack för kommentarerna, trevligt. Känner dock inte till Zapsolute något vidare, är det det som man också kan bygga själv?
Någon som kör med rör (eftersom jag hört att 2.5 utvecklades med rör)?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/29 :  09:24:17  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har använt ett tiotal förstärkare med 2.5 klonen och rör fungerar ljuvligt. Personligen är jag övertygad om att proac och rör är ett lyckat giftemål. Då skall man veta att jag inte är oförbehållsam förespråkare av rör i alla sammanhang.

Har idag en Zapsolute på 42W och det funkar mycket bra även om jag gärna skulle vilja uppgradera till 78W modellen för att få ut ännu mer attack eftersom 2.5 klonen vill ha lite mer effekt. En rörförstärkare på 30W har däremot all kraft man kan önska sig och den marknaden verkar vara köparens så det är bara att ge sig ut och välja och vraka.

Zapsoluten har väldigt fin diskant och där kommer min gamla rörförstärkare copland cta-501 till korta. Basen är också riktigt rapp och väldefinierad.

Coplanden däremot hade med sina 30W en urkraft i basen, men en viss luddighet i anslagen infann sig ibland.

Naturligtvos beror förstärkarvalet också på om man lyssnar på lugn gitarrmusik med solosång eller techno. Jag föredrar båda så förstärkarval blir inte helt uppenbart.

Hoppas detta hjälper mer än förvillar. Men lova mig att du åtminstånde testar en rörförstärkare med proac klonen innan du bestämmer dig. Så riskerar du inte att missa något aldeles speciellt i ljudväg som kan mäta sig med feta plånböcker. Låter överdrivet men det är vad många andra har andra sagt till mig efter lyssning.

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/29 :  09:51:09  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Som CD kör jag en Copland CDA266 vilken jag tycker har väldigt naturligt ljud med klonerna. Mjuk men högupplöst diskant. Som förstärkare har jag en Amplifix. Amplifixen har väldigt bra kontroll i basen på klonerna och låter väldigt "exakt" i övrigt också. Ibland kan jag dock uppfatta den som lite skrikig tillsammans med klonerna, men jag ska testa att fibbla lite med delningsfiltret för att få bort dessa tendenser som jag tycker kan uppstå även med andra förstärkaren, men som förtydligas med Amplifixen.

Nämnas kan även att jag kör med 9500-diskanten med filter enligt Troel.

Lycka till / Simon
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:31:44  Show Profile Send jos a Private Message
Per100, vilken rörstärkare skulle du rekommendera?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:51:38  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har lyssnat på klonerna med dels push-pull med EL34. Finns en uppsjö med denna spec men copland gör dessutom snygga grejer. Försök hitta en med kraftiga transformatorer för mer kontroll i basen. Erik Anderssons konstruktioner är att rekommendera, men försök hitta med minst 20-30W. Prisklass runt 5'-10'kr. Copland hittar du för runt 6000 - 6500 kr om det nu bara finns någon som säljer.

Har även lyssnat på proac 2.5 med 2 st 300B (parallell singel ended) per kanal. Något av det bästa jag hört i ljudväg. Finns en del konstrutioner av Erik Andersson med 300B som går att hitta både Sinegle Ended och i Push Pull. Räkna med minst 10'-12' begagnat.

Men du måste lyssna innan du köper. Du kan trilla på en jättebra rörförstärkare för under 5000kr.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:20:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jos, kolla in denna. Fast priset ligger ca 1500kr för högt. Men du kan ju avvakta ett par veckor och sedan be att få lyssna.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16304
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:23:51  Show Profile Send jos a Private Message
Tack för svaret Per100. Jag får kolla runt lite, givetvis provlyssna.

Dock måste jag säga att jag är sjukt besviken på mina kloner (nåja..), basen är på tok för slapp, bummlig, blöt och degig. Jag vet att basen kan vara ett problem men jag trodde aldrig det var så här illa. Visst, nu spelar jag dom med en dassig hembiostärkare (körde med en HK670 tidigare utan någon drastisk skillnad i basen) men så här påtagligt degig bas borde det inte vara. Jag har varit ytterst varsam när jag lödde filtret och har använt luftlindade spolar från hifikit och kondingar från Elfa så jag tvivlar på att det skulle vara något allvarligt fel där. Har spelat på dom 3-400 timmar utan någon större förbättring.

Som det är nu spelar jag inte musik med för mycket lågbas under längre stycken i låten då det låter för dåligt. Hårdrock låter inget vidare heller... trist

Känns som jag borde pröva med mindre/mer dämpning i lådorna och ändra filtret.

Ska kanske tillägga att dom faktiskt låter rätt bra när rätt skiva ligger i trots allt

Kommentarer???
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:38:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jos, här är det något som inte stämmer. Inspelningen måste vara gjord.
Som jag först ser det:
- Kolla att inte basen är fasvänd...
- Klonen låter hyfsat även med billiga förstärkare så jag undrar om det är här problemet kan ligga.
- Kan ligga i spolen till en viss del. Jag upplevde en rejäl förbättring vid byte från luftlinadad elfa till crosscoil. Men uteslut allt annat innan du börjar investera i crosscoil.
- Någon annan kan säkert fylla på listan...

per
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/09/30 :  20:06:51  Show Profile Send jos a Private Message
jaa... Något är det som spökar. Provade att vända fasen utan framgång. Antar att jag får börja fnula på delningsfiltret. Kanske kan byta kondingen till basen på 7uf till ett lägre värde för att få den att spela högre i frekvens?

Någon som vet om man får bummligare/mer bas med för lite dämpning i lådan eller tvärtom?

Edited by - jos on 2003/09/30 20:26:05
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:26:03  Show Profile Send bassman a Private Message
Vad har du för avstämning på basporten?
Högre avstämning ger kraftigare bas, lägre ett lite slankare ljud.
Jag har själv papprör i olika längder, så att jag kan alternera och testa. Har nu ett rör som ger ca 36 Hz avstämning (högtalarna spelade i 4 månader), som ger mig den balans jag vill ha.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:27:50  Show Profile Send bassman a Private Message
Även kablaget kan ge skillnad och naturligtvis placeringen i rummet inte minst.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:58:09  Show Profile Send jos a Private Message
Avstämningen vet jag inte men basporten ar 75mm i diameter och 140mm lång. kan dock inte tänka mig att mixtra med det skulle göra den stora skillnaden jag är ute efter. Jag kör cat5-fläta, solid core, som internkablage (en diy ska ha diy-kablage)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:58:59  Show Profile Send jos a Private Message
har även flyttat omkring en hel del utan något radikal förbättring.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:24:12  Show Profile Send bassman a Private Message
Ok, du har samma kablage som jag internt, men lite kortare rör, samma tjocklek. Du verkar ha en avstämning runt 40 Hz, som jag hade förut.
När jag sänkte till 36 Hz, så blev basen rappare och djupare, inga jätteförändringar, men klart märkbart.
Enkelt att testa med ett 4-5 cm längre rör tycker jag. Du kan ju sätta in en lös hoprullad bit papp, som förlängning, quick and dirty.
Men, det är klart, våra ljudideal kanske är vitt åtskilda..

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:15:18  Show Profile Send jos a Private Message
jo iofs . Dock är jag inte ute efter djupare bas eftersom jag tycker det verkar som den går lägre än "den klarar av" liksom. För dov och nästan distande på något sätt.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:47:59  Show Profile Send flintan a Private Message
Tråkigt att du inte är nöjd.
quote:
För dov och nästan distande på något sätt

Låter skumt....? Så ska det inte behöva vara.
Visst spelar den väldigt djupt och på gränsen till för djupt för sin storlek men inte distande och jag tycker att dom ändå lyckas behålla kontrollen. Jag driver mina med en (integrerad) NAD 317 på 2x80W och det fungerar förträffligt.
Kanske kan vara en kombination mellan för klen förstärkare och knepig rumsakustik. Har du trippelkollat och kollat igen så att det inte har blivit något fel i konstruktionen? Hur noga man än är så brukar det ändå kunna bli fel på något. Jag utgår nästan alltid från att det inte fungerar när jag har byggt något själv...
Om du har möjlighethet kolla över alla kopplingar och värden i filtren.
Hur har du dämpat lådorna?
Har du provat att stoppa igen basporten med en bit skummgummi eller liknande?

/
Linus
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:14:08  Show Profile Send fidelityn a Private Message
jos: Har du provat att flytta ut dom en bit från bakväggen ?
Tror även silverkablage kan vara något för dig att prova.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:26:22  Show Profile Send jos a Private Message
Räknar också kallt med att det inte ska funka när jag är klar med något , så min första tanke var givetvis att det blivit något fel i filtret. Har dock kollat igenom dem grundligt utan att hitta något (det är ju trots allt inte så mycket som kan va fel..). Jag har dämpat dem med ett lager Mds blå. Jag vägde ullen innan jag satte dit det och konstaterade att den var väldigt nära i densitet med rekommenderad dämpning.

Har givetvis prövat att köra med sockor i röret och visst blir det stor skillnad, - men knappast bättre. Snarare mindre, oprecisare och dovare bas.

Kan dock konstatera att väldigt stor del av missljudet berodde på rumsplaceringen och min soffa(!), har ändrat om totalt och har en enorm skillnad nu. Fortfarande inte helt nöjd men nu går det i alla fall att lyssna på all musik utan att störa sig nämnvärt.

Kommer att staga lådan samt byta ut komponenterna i filtret till lite mer kvalitativa pryttlar, typ crosscoil, mcap etc
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:28:22  Show Profile Send jos a Private Message
fidelityn:

har haft dom överallt utom i taket nu....
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:23:53  Show Profile Send bassman a Private Message
Du har bara hälften så mycket MDS blå, än vad jag har.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:02:23  Show Profile Send jos a Private Message
Min ull var ungefär 4 cm tjock och vägde cirka 250 g /m2, i beskrivningen står det att den ska vara 5cm tjock och väga 200g/m2. Måste ju ändå vara rätt nära?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:42:37  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag byggde mina lådor i helgen och dämpade dem med 1 1/2 lager blå MDS. Det är nog inga problem att i efterhand ta bort dämpning genom att sticka in en sax och klippa av lite om man tycker att det behövs. =)
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/09 :  00:24:20  Show Profile Send bassman a Private Message
Är det någon som provat med olika mycket dämpning?
Eller t.o.m. helt odämpat, det borde ju i alla fall ge en antydan om åt vilket håll ljudet ändras.
Jag ska testa någon gång, när jag orkar löda av alla anslutningar. Min dämpull sitter ju inte fast.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000