Det finns inget entydigt svar på din första fråga. På din andra fråga så har jag sett det tror jag, men har alldeles för dålig koll på marknaden/dåligt minne.
jupp, RA1 heter den. Men för närmare 4500pix finns det allt bättre alternativ.
Vem var det som byggde RA1 cloner här på forumet? chrille? Om han nu fortfarande tillverkar dem så låter ju som ett mycket mer prisvärt alternativ om man nu promt måste ha batteridrift.
Batteridrivna förstärkare kan ju knappast låta sämre så länge man använder nya batterier... Grados RA1 verkar ganska intressant... den lär dessutom passa bra i kombination med Sennheiser HD600.
Ljudkvaliteten på en batteridriven förstärkare bestäms till stor del av hur stömförsörjningen är konstruerad (*allän generaliseringsvarning utfärdas härmed*). Antingen kan man använda en DC/DC krets som eventuellt kan påverka ljudet negativt men som sparar batterier, eller så kan man göra en enkel reglering som är mer puristisk men som käkar batterier i parti och minut.
Vill du ha batteridrivet och/eller portabelt så rekommenderar jag Headroom (www.headphone.com). Hade själv en Cosmic förut men den blev stulen. Jag använder en Airhead och Etymotic Research ER4-S till det portabla. Airheaden är en smula brusig, men eftersom insignalen är rätt medioker från en bärbar cd så spelar det mindre roll. Jag köpte en av de första som kom (1999), så jag tror att ljudkvaliteten kan ha ändrat sig till det bättre i de nya revisionerna. Om Cosmic:en kan jag bara säga att den var riktigt, riktigt bra, förutom att den åt batterier utan dess like. Jag upplevde ingen större skillnad mellan batteridrift eller nätdrift.