Två huvudproblem är dels de olika löptiderna för de olika elementen, dels att linjekällan inte är så "linjig" längre när avståndet mellan elementen och våglängden är i samma storleksordning.
Det första kan man kompensera för genom att ge olika mycket effekt till de olika högtalarna. Det andra kan man fixa genom att göra en parallell linjekälla med diskanter.
Menar du köra en line array bredbandare fullrange och samtidigt ha en linje med diskanter (eller ett långt bandelement) bredvid som kopplas in vid viss frekvens? Hur förändras då ljudbilden när man rör sig?
Tja... hur ska jag svara på det? Hur ändras ljudbilden från en vanlig punktformig källa när man rör på sig?
Om vi förutsätter att linjekällorna är ideala så ska de ju ge en ganska stor "sweet spot" pga sin cylindriska strålning i närfältet. Skillnaden när linjekällan "hoppar" ett litet steg över till diskanterna borde inte bli så stor, då övergången är kontinuerlig mha filtret och då avståndet mellan bredbandarna och diskanterna förhoppningsvis är minimerat.
För övrigt så är det ju sällan man kan uppfatta hur ljudbilden förhåller sig då man rör sig. För att få ut maximalt av stereoperspektiv och rumskänsla så måste man ju sitta still. Annars finns det ju ingen fast referens. I alla fall inte om artisten rör sig.
Hehe..jag menar självklart att man vill ha samma ljudbild på olika positioner, stående sittande etc - inte springandes runt. För att man skall få närfältsutstrålning förutsätter du väl dessutom en riktigt lång källa, typ från golv till tak? Det var inte en sådan NN tog upp.
Ok, som jag förstod dig skall bredbandselementen som NN tog upp ej köras fullrange, utan upp till dess diskantlinjekällan tar över. Lägger man en sådan övergång vid punkt beroende på avståndet mellan bredbandarnas mittpunkt eller beroende på det horisontella avståndet till diskantlinjen?
Om man varierar avståndet mellan elementen borde utsläckningen komma vid olika frekvenser och inte vara så påtaglig. som: o o o o o o o eller: o o ooo o o