HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kriticism?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:20:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det vore bra för hobbyn om fler förhöll sej mer kritiskt ifrågasättande till produkter och fenomen!

Det skulle bland annat leda till att vi får en annan inriktning på producenternas produktutvekling.
En mer direkt effekt blir att vi sparar massor av pengar, genom att avstå från att skaffa saker som är övervärderade!

Strmbrg,

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:50:53  Show Profile Send markku a Private Message
Snälla Strmbrg,

Men då ville allt, som är skoj och trevligt med vår hobby, försvinna. Dessutom, var skall man stå om man inte kan lita på producenternas vetenskaplika 'white papers'? Väl, man kan lita på egna öron - och hustrus, givetvis.

För min egen del, så har jag tatt kontakt med John Atkinson för att få hjälp beträffande piezoelectrisk tape accelerometer, som han använder vid högtalartester, hur mycket HT-lådorna resonerar. Samma pryl kan användas givetvis för testing av f.ex. Black Diamon Racing -produkter: hur mycket av vibrationerna dämpas, ev flyttas över till annan frekvens? Mycket enkelt med resonanser så där fysiskt sätt. Det ljudmässiga ägar rum mellom öronen - utan "kontrollmöjlighet", något som är så fasinerande med vår hobby.

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/28 10:51:4
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:56:20  Show Profile Send norman a Private Message
Att vara kritisk kan nog vara bra... kanske skall skaffa en grön penna å måla cd-kanter, eller funkade det bara förr?.. verkar som om många "tweaks" har ett bäst före datum, så det gäller att hålla sig uppdaterad..

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:01:18  Show Profile Send niklass a Private Message
Håller absolut med dig strmbrg.

Är man inte kritisk till det man köper, så kan plånboken råka mkt illa ut.
Jag brukar försöka hålla mig så skeptisk som möjligt till tweaks som jag köper så att jag verkligen kan utröna om de är bra eller inte.

om man är helt överväldigad av ett tweak redan i affären så får man nog en lite för stor psykoakustisk förbättring och då bedömmer man ju egentligen bara sin egen fantasi när man "lyssnar på tweaket" första gången.

kritisism är en livsstil, tyvärr är det många som misstar det med pessimism och det är ju lite tråkigt... eller rent av cynism... vilet väl är ännu värre.

jag är stolt över min förmåga att tänka kritiskt. (jag tror iaf att jag alltid gör det)

/n

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:06:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Bäste Markku,

Jag tycker själv att prylar är jättekul!
Jag köper en hel del saker bara för att det är kul med nya grejor.

Att testa lite mer tveksamma saker är även det helt okay. Men emellanåt stöter man på produkter där priset är mycket högt i förhållande till vad man får avseende den rent ljudliga förändringen.

Att exempelvis köpa ett hyllsystem för kanske 10.000 kronor behöver inte heller det vara fel! Bara man är medveten om, att det man erhåller är en välbyggd produkt med fin finish och ett påkostat utförande!

Att däremot köpa denna för att den rent ljudliga förändringen skulle vara värd 10.000 kronor är mycket tveksamt, för att inte säga felaktigt!

Strmbrg,

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:13:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kriticism...
Ja den skall finnas där i botten. Det är den som håller en flytande.

Med detta i bakhuvet (eller på botten då...), så måste man ju säga att "ALLT är intressant att testa.".
Att testa är att lära sig.

Jag tror att vi har så mycket vett mellan öronen att vi faktiskt kan testa och säga att "Nej, det här gav mig ingenting". Detta oavsett färg på lådan tweaket levereas i, priset eller den allmänna uppfattningen. Om inte; köper alla precis allt som säljs via TV Shop?





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:23:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja!

Det är ofta så, att den som betraktades som stolle, var den som gjorde de nya upptäckterna!!

Att vara kritisk betyder - som nämnts - INTE att vara negativ. Det betyder att tänka, försöka se sammanhang och ställa konstruktiva frågor.

På så sätt kan vi alla göra upptäkter och utvecklas.

Dessvärre är det nog så, att många av de som betraktas som eller anser sej vara kritiska, snarare är passiva personer som i stor utsträckning saknar egna ideer och tankar.
Man låter istället andra stå för progressen och presentera idéer och tankar. Sedan ratar eller accepterar man det man blivit presenterad inför.

Strmbrg,



Edited by - Strmbrg on 2002/08/28 11:26:1
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:55:01  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:

Att vara kritisk kan nog vara bra... kanske skall skaffa en grön penna å måla cd-kanter, eller funkade det bara förr?.. verkar som om många "tweaks" har ett bäst före datum, så det gäller att hålla sig uppdaterad..





Kul att du tog upp just detta!
Jag och mina kompisar målade kanter förr.
Jämförde samma skiva (2ex) med och utan grön färg, vi använde flera olika skivor. det blev bättre med färg på vissa skivor kom vi fram till. Varför slutade vi då att måla? Jo, när man inte kunde jämföra kunde man inte vara säker på att det blev bättre. Man köpte en skiva, lyssnade, målade, lyssnade igen, ?????? Skillnaaderna var ju inte gigantiska (när det blev skillnad), och utan A/B test blev det svårt. Så "det rann ut i sanden", eller om det var "bäst före" som gick ut .

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:02:57  Show Profile Send markih a Private Message
Dear STRMBRG!

I want to point out that now you have reach through to new dimensions of being human. Without criticism, no progress. Without acceptance and understanding to what is, no progress.

Nä, men skämt åsido. Det behövs balans, men jag tycker inte att den har varit tillräckligt optimal för att utvecklingen ska gynnas. Det är tråkigt, audiobranschen är jättegammal, ändå lär det finnas många inspelningar som endast når upp ca 10-13 bitars upplösning. Vad ska vi då med 24 bitars apparater till? OK, man får hoppas att det sker en förändring?

Likaså lär det finnas många gamla inspelningar men även audiosystem som har låtit fabulöst, i varje fall om man får tro(!?) en del gamla rävar. Något verkar ha förlorats på vägen. Kunskap?

Mvh

marki
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:10:18  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Ja, det är klart man skall vara skeptisk! Ibland känns det dock som att skepticismen övergår i paranoia och destruktivitet....
Det som förvånar är att fler inte är mer skeptiska till handlare, tidningar och tillverkare, utan istället tror sig hitta något "kompisläge" med densamme.
Alla verkar ju vara skeptiska mot tidningar TILLS dom testar en produkt som finns i det egna hemmet....då används det helt plötsligt som nån slags "auktoritetsargument".
"Enligt Ken Kessler....", "Den har 80% på rankingen i Stereo, så då måste den ju vara bra....", "Även HF tyckte ju att den var "bäst i klassen"...." osv.

Enskilda produkter (typ spikes, kablar och gud vet allt) är ju inte sååå jobbigt att prova själv. Jag har så svårt för generella "sanningar" om vad som är effektivt eller inte, då antalet variabler som skall betänkas gör mig yr....men visst är det kul att prova!

När det gäller 10000 för en bänk så vet jag inte.....det uppstår liksom en massa nya frågor.....typ:
Vad är en "normal" ljudförbättring för 10 papp? Ger det verkligen mindre förbättring än att gå från en cdspelare i "10000kronorsklassen" till en i 20000(kronorsklassen).

Sen måste man ju även se bänken som en möbel och då blir det ju lite svårare att prata pengar. Bänken och högtalarna gör ju störst "avtryck" i rummet och för en del är det säkert ett måste med en viss finish här. Det blir ju väldigt underligt att försöka slänga in "rätt eller fel" här, i någon slags allmängiltig mening....

quote:
Att vara kritisk betyder - som nämnts - INTE att vara negativ. Det betyder att tänka, försöka se sammanhang och ställa konstruktiva frågor.

På så sätt kan vi alla göra upptäkter och utvecklas.

Dessvärre är det nog så, att många av de som betraktas som eller anser sej vara kritiska, snarare är passiva personer som i stor utsträckning saknar egna ideer och tankar.
Man låter istället andra stå för progressen och presentera idéer och tankar. Sedan ratar eller accepterar man det man blivit presenterad inför.



Ha, jag kunde inte sagt det bättre själv!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000