Är det ingen som kan tipsa om en butik i Stockholm eller ett postorderföretag som säljer basreflexportar av lite mindre modell än vad man kan hitta på tex hifikit?
Det jag söker är rör/mynningar i storleken 50-60 mm diameter. Svar uppskattas
Hmm... Det har de ju faktiskt, men. Är det rätt att ha ett koniskt snitt på röret? Luften går ju lika mycket in som ut genom röret. Alltså jag vet inte, det kanske inte spelar någon roll.
Fredrik! Det fungerar bra, som du ser så är det ju väldigt liten skillnad mellan B och D.
Eftersom du vill ha så små portar så misstänker jag också att det inte är så stor luftmängd som kommer flyttas eftersom detta ger upphov till blåsljud i små portar.
Som ett exempel kan jag säga att jag skruvade fast min excel 8" med bara 2 skruvar igår för att testa skillnaden på delningsfilter och jag trodde inte att det var sant när jag hörde hur höga blåstonerna blev ur de 5mm skruvhålen som jag inte satt igen. 5mm är ju extremt men jag skulle ändå akta mig för att använda för små rör då man har större basar.
Är man osäker på längden och vilken avstämning som blir rätt kan man ju köra lite vvs 180x50 mm kapa och modda. Har man plats kan man göra två portar. Dubbelt så långa rör då men kör man två basar i en stor volym behövs inte så långa rör.
Vanliga papprör finns att enkelt få tag på gratis lite här och där. Ex. tomma affischrör, div emballage eller i mitten på (sådana grövre) hushållsparresrullar...Annars funkar ju vvs pvc-plast rör fint också.