Är det någon som vet om man kan köpa Stereophiles test cd här i Sverige? Det blir nämligen lite dyrt med de 160 spänn i frakt dom vill ha från staterna. . Om inte kom gärna med förslag på andra sk kalibreringsskivor.
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Finns det ingen chans att gå ihop några näsor och göra en större beställning? Frakten borde ju blir mer human då och så även Postens avgifter om paketet skulle fastna... Jag är eventuellt spekulant.
For er som ar spekulanter pa test-cd's fran denna sidan Atlanten sa kan jag aven rekommendera Chesky's test-skivor. Mycket bra aven. Jag foredrar test-musiken pa dessa gentemot Stereophile. Det finns aven mer omfattande tester. Darmed inte sagt att Sterophile's skivor inte ar bra. Jag har aven dom... ;-)
(host, host...) Snalla, ta nu inte detta pa fel satt. Vill bara klarlagga att mitt inlagg ovan endast var ett forslag pa alternativ. Om det tolkades pa annat satt ber jag om ursakt. Hoppas det ar OK...
Håller med om förslaget på skiva av Pesa. Jag köpte själv "The ultimate demonstation disc - Chesky records Guide to critical listening" på Tapto visningen av Alf från Audacia Audio. Tror han har några kvar och han sålde dom billigt också, runt hundralappen om jag inte minns fel. Kanske ett tips också?
Jag läste lite mer vad jag ville att det skulle stå än det verkligen gjorde. Jag har varit på jakt efter test skivor på länge och det var nog orsaken till detta. Jag ber om ursäkt!
Vad är det egentligen på Stereophile test skivor? Vad jag vet har de tre olika.
Bra testskivor kan man köpa från DHFI (Deutsches Hi-Fi Institut eV.) Jag har själv Schallplatte Nr.10 som vid det här laget är ganska gammal men det finns fler skivor utgivna. Jag har oxå tre skivor från Stereophile som enligt mig är mer en sorts demoskiva än testskiva. DHFI´s skivor är däremot riktiga testskivor med pulssignaltester och en heldel annat + musik i slutet. Jag har oxå en vinyl från 70 talet från DHFI som innehåller spår där man spelar musik som man frekvens ändrar. Man får t.ex höra det som finns under 100 Hz och sedan vidare neråt. Man gör oxå samma manöver uppåt i olika steg från säj 8 KHz. Jag har försökt att hitta skivan i mitt arkviv men inte funnit den så jag kan inte säga exakt hur det var....men intressant är det och som vanligt gjord med sedvanlig tyskprecission.
Jag tycker ni skall ta en titt på Opus 3 test skivor. Det är samlingsplattor där Jan-Eric beskriver låtarna, ur de var inspelade och i vilken miljö samt vad som kan bli fel där hemma. MYCKET bra, IMO. Betydligt billigare än att beställa från "over there" också :). Har för mig jag betalde 159:-/st. för SACD versionerna.