HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MTM mätning + filterdesign i LspCAD ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:57:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har gjort grundmätning på en MTM där basarna är parallellkopplade och båda får ljuda vid mätningen.(Använder justMLS)

Skall frd filen med SPL data ha ngn form av "Scaling", eller inte, när den används i LspCAD, för filterdesign?

I LspCAD anger man att det är två element, jag misstänker att LspCAD förutsätter att frd-filen är med bara 1 element och att LSPCAD gör en summering.

Hur mycket skall man justera?

/MI

edit: Rubrik + mer förklarande text

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/10/04 20:42:16

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:59:03  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
(bra med editerad rubrik)

Jag är inte hundra på din version av LSPCad. Men det borde verkligen vara som så att du skall se dina M-M element som EN källa, när du importerar elementen. Mätte du bara på samma ställe och med samma förusättningar med en ritkig förstärkare så skall det vara perfekt som underlag.

Glöm inte sen att verifiera (filter-)simuleringen. Gör lite on, och även off-axis. För utbildnings skull kan du ju mäta uppåt och neråt dessutom, dvs undersöka VAD Som "träffar" tak och golv.

...får vi se lite grafer sen eller? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:47:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hm, vet ej om jag fick svar på frågan ;-), om jag frågar (utan att ändra rubrik) hur två parallellkopplade element summerar uttryckt i dB...3 eller 6 ?

Just nu ser det ut som följer...inga komponenter, basarna är inlgada med en justering på -3 db, dvs. kurvan är sänkt.

(Elementen är Seas P14RC/TV(15ohm) och 25TAF/DTV)...ja det är en liggande MTM.


Har mätt ett antal off axis (15,30,45 grader), dock kopplade jag sönder ljudkortet så Z kom inte med. Men bilder kanhända dyker upp.

edit: Lådan är färdig numera, det är bara en bygg/konstruktionsbild.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/10/04 21:49:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000