HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

speffy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:13:19  Show Profile Send speffy a Private Message
Läste i senaste H&M ett test om golvhögtalare, Monitor audio bronze B4 och B&W DM 309 verkar lite lockande. Någon som lyssnat på dom och kan tipsa lite ? Eller ska jag spara mer pengar för dyrare högtalare ? Har ett par rega alya nu men vill ha lite mer bas.

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:25:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Är Rega Alya stativhögtalare? Om du är nöjd samt van vid stativhögtalare är risken, om du lägger samma pengar på en golvhögtalare, att du inte blir nöjd med ljudet i stort, även om du får en djupare bas. Har dålig erfarenhet av monitor audios enklare modeller. Ej lyssnat på B&Ws billigare modeller, men deras 600 serie är trevlig. 309 var väl "vinnaren" också om jag inte missminner mig..
Go to Top of Page

speffy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:30:55  Show Profile Send speffy a Private Message
Rega Alya är golvhögtalare i samma pris klass som Audio Monitor B4 och B&W 309. 309 blev vinnare i testet och Monitor Audio kom på andra plats tror jag.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:52:06  Show Profile Send Matrixen a Private Message
ok. Jag har för mig att JPW fick bra kritik tillsammans med B%W. Möjligt att MA fick det också men att jag "filtrerade" det pga. egna erfarenheter. De billigare MA högtalarna som jag inte gillade hade en typ av "imponatorbas" som man kan ledsna på om man är känslig. Söker du mer bas dock, så kanske det är en bra väg. Bara hört dem i butik kan tilläggas.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:12:10  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Har lyssnat på Monitor Audio Bronze 4 och blev mycket imponerad av det "stora och öppna ljudet". Basen tyckte jag också var bra. För de pengarna tyckte jag att det lätt väldigt bra. Men lägger du tex ner 9000 på högtalare så kan du tex köpa Monitor Audio Silver 6S. Har inte jämfört dessa men Ågrens Hifi i Göteborg har båda modellerna i alla fall.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/07 :  08:44:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Pojkar, var lite försiktiga med sådana här "sidouppgraderingar"...blev det bättre eller bara annorlunda?!
Det kan oftast vara idè att spara pengarna lite längre för att sedan göra ett rejält steg uppåt...
Sidouppgraderingar brukar medföra att hobbyn bara blir dyrare eftersom det snart är bytesdags igen.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:53:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer helt och fullt med "Sanoj", lyssna på en som gjort sin hobby onödigt dyr. Bättre att göra en rejäl uppgradering som har livskraft än att ständigt småplottra.
Naturligtvis får något annat stå tillbaka ett tag, men den nya betydligt bättre inköpta produkten brukar hänga med och visa en större potential när man då byter nästa del till något betydligt bättre.

Bravo
Go to Top of Page

speffy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:43:22  Show Profile Send speffy a Private Message
Låter vettigt som sanoj säger. Just nu är högtalare den billigaste länken i kedjan. Jag har en Nait 5 och en CD3. Har någon ett förlslag på passande högtalare ? Har fått råd om att jag ska satsa på stativare innan men rädd för jag inte får den basen jag vill ha då.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:16:36  Show Profile Send Fostex a Private Message
Skaffa en subbas?? :)

// David
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:13:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Som jag skrev tidigare, satsa på B&Ws 600 serie. De har en golvare runt 9000 som har välspelande mellanregister samt skapligt djup bas. Mindre Dynaudion Audience högtalare kan också vara ett alternativ. På högtalare kan man inte lägga nog mycket pengar, men oftast handlar det ju om att maximera det man får inom ramen för sin budget(eller strax ovanförsomdet oftast blir)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000