Har någon på detta forum haft möjlighet att jämföra Scan Speak 18W8545K med 18W8545 och äventuellt även 18W8535? Vad skiljer dessa karaktärsmässigt åt? Jag läste på en site att 8545K kan upplevas tydligare i basen men att vanliga 8545 vinner i mellanregistret. Kan detta stämma?
Tror inte heller att 18W8545K är ett dåligt element. Mitt mål är att bygga en stativhögtalare som kan återge hela frekvensomfånget med excellens. Ingen parameter är den andra överordnad utan MUSIKEN står i centrum.
Kanske fungerar 18W8545K bra eftersom jag spelar med rör. Och att Sonus Faber EA 2 låter bra har ju Akhenaton med all önskvärd tydlighet understrykit...
Jag har ett par högtalare med scanspeak 9300/8545k slutna Qtc ca 0.55, delningsfrekvens 1800Hz. Det som jag har att invända är att mellanregistret inte riktigt "släpper" utan låter instängt. Misstänker dock att det löser sig med lite filterpul.
Det råder tydligen delade meningar om 8545K. Konstigt vore väl annars...
Jag har ett par begagnade 8545K på g så Focal är för tillfället inte aktuellt. Tycker faktiskt inte JM Lab övertygat nämnvärt av det jag hört. Kan ju iofs mycket väl bero på kringutrustning.
På Luleåmässan lyssnade jag på Alto Utopia. Den lät bedrövligt. Basen var svullen och gick överhuvudtaget inte att lyssna på. En mindre stativare från JM Lab lät avsevärt bättre.