| Author |
Topic  |
|
|
Stefan N
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 18:29:23
|
Nu ska jag lägga mig i saker och ting som jag definitivt inte har med att göra. Så stäm mig, som amerikanarna burkar säga.
En gång för länge, länge sedan i ett annat forum långt, långt borta, som dock befolkades av delvis samma gäng glada grabbar (alltför få tjejer på dessa ställen) som här, var stämningen något mer, ska vi säga, hätsk. Så hätsk att en man som hette Ståhl i efternamn och gjorde lite mer eller mindre klumpiga försök att nyttja forumet för att kränga sina privatimporterade högtalarsladdar fick utstå en del spott och spe. En hel del faktiskt, så mycket att han valde att aldrig mer höra av sig. Så kan det gå. Det är trevligt att det inte är lika hätskt härinne, men ibland kanske det går lite för långt?
Följande vill jag har sagt: jag har faktiskt en liten smula svårt att förstå varför Jorma tillåts breda ut sig sida upp och sida ner med reklam för grejer som han säljer. Han är säkert en trevlig kille, en duktig elektriker och jag har inga åsikter om de HiFi-orienterade produkter han säljer, vare sig det är stenar, sladdar eller små portabla elektrontvättare (jo, det har jag faktiskt, men det hör inte hit), men personligen tycker jag att debattinlägg från människor med en tydlig ekonomisk beroendesituation till produkterna känns lite malplacé, om man säger.
I förlängningen finns det väl ingenting som hindrar att varenda Hifi-krängare från norr till söder stolpar in och försöker skrika högst om just deras produkter? "Just nu har vi fått in nya MFXR-3000 Millenium slutsteget, bäst i världen, kom och köp!!!" Det vore en tråkig utveckling, tycker jag.
Jo, jag har kollat in reglerna för forumet. Och nä, där står inget om att man inte får göra reklam för sina egna produkter. Men är det verklligen så det är tänkt?
I all välmening
Stefan
|
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:17:09
|
Det är nog ingen fara, alla vi här har rekommenderat nån produkt nån gång, ibland har det blivit värsta debatten, men oftast håller folk med.
Jag tror att det är omöjligt för nån hifihandlare att bara tåga in och börja lura på folk en massa grejjer, han får alltid mothugg om produkten inte håller måttet. (ibland även om den gör det )
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:26:10
|
Jag har mycket liten erfarenhet av detta forum och vet inte om det blivit någon intressekonflikt mellan marknadsföring och erfarenhetsutbyte. Men rent principiellt håller jag med Stefan. De som säljer produkter eller har kommersiella intressen i dem bör inte recensera eller rekommendera dem. Svar på tekniska frågor är OK. Det kunde finnas en särkild avdelning där de kan annonsera sina produkter och framföra deras förtjänster. En liten avgift för detta skulle kunna ge ett bidrag till kostnaderna för sajten.
|
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:15:34
|
Jag tycker att det är OK att Jorma mfl med kommersiella intressen är här så länge det är klart och tydligt att de har dessa intressen.
Hade exvis Jorma smygit och mörkat om att han säljer stenar, elektronrenare och egna powerslangar så hade situationen varit annorlunda.
Kör man med öppna kort så vet man att det är partsinlagor och sedan får man därefter valuera värdet av de inlägg som vederbörande gör med detta i åtanke.
Heder åt Jorma (och ni andra som brukar skriva här (ni vet vilka ni är))!
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:47:41
|
Jag håller faktisk delvis med. Man kanske skulle göra ett eget forum, som heter nytt från leverantörer eller dyligt, där de som vill göra reklam för sina saker skulle kunna posta. Att läsa reklam under andra forum blir man ibland irriterad över.
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:59:07
|
jag har inget imot det, men det strider väl kanske IGENTLIGEN mot moralens regler..
Jag har iaf lärt mig massor om skärmade kablar, och insett hur lite jag igentligen vet.
Tack vare Jorma
Det är väl ganska fint att ha nära kontakt med tillverkare och återförsäljare av olika produkter, det är inget vanligt precis.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:20:09
|
Jag har snackat med några av moderatorerna om vad och hur det är lämpligt för mig att skriva här, när mina produkter råkar vara med i inläggen. Och dom senaste inläggen som jag har lagt in på nyhetssidan har ett nyhetsvärde och är ingen upprepning av vad som tidigare skrivits. Det ena inlägget handlar om Mårten Designs Coltrane, och jag tror att det finns ett intresse bland många forumdeltagarna att få veta en del om dessa högtalare. Och att dom har Bybees standardmonterade. Hallograpen var det andra inlägget. Det har tidigare varit en del diskussioner om Hallographen, där Morgan brevväxlade med Ben Piazza från Shakti. Och det kom fram då att dom skulle finnas med till Arkenmässan. Och det var ett såpass stort intresse för dessa trägrejer att jag kände det lämpligt att meddela att dom inte kommer att hinna fram till mässan. Dom ingår inte idag bland dom produkter som jag säljer, och kommer inte att göra det heller förrän jag har testat dom, och dom har gjort bra ifrån sig. Och vad det gäller Bybee Purifiers, så kommer jag att skriva om dom på forumet när Chalmers har kört dom i sitt labb. Jag har av en del blivit avkrävd "vetenskapliga" tester på det jag säljer, och även av vissa blivit kallad för skojare just pga. att jag säljer dessa tweakprylar. Så det Chalmers kan få fram om dom tror jag också att en hel del forumdeltagare är intresserade av. Jag skulle kunna be någon annan forumdeltagare skriva det jag själv skriver, och skulle nog inte ha några problem att fixa det den vägen, men jag tycker att det känns renhårigare att skriva det själv istället för att fuska till det genom andra. Ännnu mer reklamaktigt hade nog varit att lägga med min hemsidesadress i signaturen nedan för att visa att jag är part i målet, så det avstår jag ifrån. Jag tror att dom flesta vet om detta ändå. Jag har ställt mig i köplats för en annonsbanner på Hififorum.nu, så jag är gärna med och finansierar forumet, men det är idag tydligen lite utrymmesproblem. Och det kan ju också kanske uppfattas som att jag som annonsör kanske behandlas annorlunda av moderatorerna, men det vill jag inte vara med om. Så inlägg som kan uppfattas som rena reklaminslag utan allmänintresse för forumdeltagarna kommer nog moderatorerna att säga ifrån och stryka. Så jag tar hellre ett snack med moderatorerna innan jag skriver något, precis som jag har gjort innan dom senaste inläggen där mina produkter finns med i innehållet.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:42:50
|
Svår och känslig fråga det här. Jag har själv meddelat Jorma att så länge det handlar om nyhetsinformation, lyssningserfarenheter och teknisk information som medlemmar kan ha intresse av, är det grönt. Skulle vi uppleva ett systematiskt utnyttjande i reklamsyfte från någon medlem, oavsett vem det är, kommer vi omedelbart att reagera.
Timbre
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:27:04
|
gäller detta även på nyhetssidorna?
det har ju förekommit flera rena reklaminlägg i stil med vi har nu fått in *** och äljer just nu *** med 10% rabbatt och detta är inte ifrån Jormas sida
man tycker ju att reklam skulle kunna vara ok bara man talar om vem man jobbar för och om man håller det till nyhetssidorna kanske?
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 13:00:00
|
Så länge det inte sker systematiskt och det är samma produkt som ständigt nämns som "nyhet" är det väl ok tills vidare under Nyhetssidorna.
När någon vill ha en rekommendation av t ex en kabel så vill vi inte ständigt att samma insändare kommer med "Du skall ha vår kabel som vunnit samtliga tester och som vi just nu har till extrapris osv..."
Balansgången är svår för viss reklam är väldigt informativ och kan vara bra att känna till medans annan reklam bara nämner extrapriser.
|
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:53:40
|
Jag tycker vi skall vara tacksamma att folk som har lång & bred erfarenhet delar med sig av sina kunskaper, särskillt dom som gått "ett steg längre" & importerar/tillverkar själv. Den som tagit steget att i vinstdrivande syfte att t.ex tillverka kablar, har sannolikt provat en uppsjö kablage innan, för att kunna "hitta rätt".
Till sist är det ändå Du som köper & då får Du själv utvärdera om det är nå´t att lägga pengarna på, eller ett reklamtrick.
Mvh
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:08:19
|
Då skulle ni se TacT forumet, jisses, där finns alla med, både Peter och Karsten!
MKT MKT fördelaktigt tycker då jag!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:14:23
|
Vi kan nog ganska lätt känna skillnaden på ett genuint hifi-intresse och förtäckt reklam. Det är upprepningen och avsikten vi får gå på.
Plockar någon hem en produkt för att själv testa den, är det väl en ganska seriös inställning? Skulle man däremot hamra in påståenden om denna produkts förträfflighet, når vi snart en mättnadsgräns och då säger vi ifrån. Diskussioner är ju en annan sak.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
| |
Topic  |
|