Sextiotal, då hade jag ju knappt börjat lyssna och veckopengen var på en krona, dylika grejor fanns inte ens i sinnesvärlden. Men det vore intressant att göra en jämförelse.
Jag har en gammal NAD S170 hemma som min far hävdar att han gav 5000pix för då det begav sig (1977). Är det nån av er som har åldern inne () som vet nåt om den, det enda jag hittat är de specifikationerna som står i hifi-handboken 1977 (lyckades hitta den hos ett antikvariat).
Kuriosa Dumsnål som min far var så kompletterade han ju senare stärkaren med 4 högtalare inköpte för 50:- stycket på auktionen från ett dödsbo.
Poman: Instrumentet som sitter i Marantzen är en s.k. goniometer. Det är ett mycket användbart intrument när man mixar ljud i stereo eller quadrafoni ja t.o.m. 5.1...men då ser bilden annorlunda ut. http://www.dk-audio.dk/ Med hjälp av en goniometer kan man se faserna mellan kanalerna och stereo bredd. Jag tror att Marantz hade dessa instrument i sina 4 kanalsförstärkare.
gsc.Det har du rätt i att de användes i fyrkanalsförstärkarna men de hade en dubbelfunktion dels som du säger till att ställa quadrofoni dels till radio.Den som är på bilden Marantz 2500 är en 2kanalsreciever.Oscilloscopet är till radion i detta fallet. Hade en kompis som ägde en fyrakansreciever på den tiden det begav sig Här kommer lite data om FM delen
Gyro Tuning Yes RF Sensitivity 1.5 uV 300 Ohm Binding Posts Yes 75 Ohm Binding Posts Yes 75 Ohm F Connector Yes Multiplex Filter (Hi-Blend) Yes Stereo Lamp Yes Muting Switch Yes 25 uS Deemphasis Switch (Dolby Associated) As FM 25 uS position Dolby Fm Decoding Option yes Oscilloscope Yes Scope Horizontal Position Adjustment Front Panel Scope Vertical Position Adjustment Front Panel Scope Brightness Adjustment Rear Deck Scope Focus Adjustment Rear Deck Scope External Audio Display Capability integrated with amp Scope Internal Audfio Display Capability Yes Scope External Audio Gain Control Front Panel Scope Tuning Indication Yes Scope Multipath Indication Yes Illuminated Dial Pointer Yes
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
Försteget är väl OK om man bortser från en del oxid och aldeles för lite ingångar. Slutsteget däremot är guld jag funderar på att lämna in det för ett konding byte och för att få dit ett par WBT-kontakter eller liknande istället för de helt värdelösa klämlisterna.
gcs Då var det inte så mycket fel på mitt minne angående Fyrkanal och " s.k. goniometer", för att ställa in nivåerna på fyrkanal. Jag hadde en Marantz fyrkanal förstärkare någon gång på slutet av 70 talet , och den hadde en sådan "goniometer" för att ställa nivåerna. Roligt att tänka tilbaka och dra några paralleller till dagens format krig. Då (slutet 1970 tal) presenterades fyrkanal som framtidens format.
HA...Då kanske man inte är så fel ute... med min gammla Dynaco St 35:a. Tog en närmre koll på den när jag bytte rör på den sist. Trodde den var "hemma" snickrad men den är köpt fabriksmonterad.
Henrik
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P