Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:10:57
|
Målare
Bra svar. Om jag har förstått hornets princip så kommer den ökade verkningsgraden av att koncentrera ljudtrycket i hornriktningen på bekostnad av spridningen. Har jag fel?
Angående färdsätt. Kanske går med tåg också, såvida SJ inte har avskaffat persontrafiken redan. Kunder är ju bara jobbiga och ställer krav. Dessutom envisas dom med att vilja kunna köpa biljetter.
 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:25:14
|
Falu
” I dag är du hård som sten”
Japp, man måste ju leva upp till både namn och rykte ibland. Med mesighet får man inte pussa några söta unga kvarsvågspipor. Ditt svar är bra. Det är väl inte för intet som man satte spridningslinser framför trattarna. Först trycker man ihop å sen drar man isär. Kan tyckas lite onödigt men i alla fall.
Om man har fördelen att ha möblerat sitt boende med tandläkarstolar så minskar ju problemet. Bara att rikta hornen mot varsitt hål i huvudet. Själv är jag trots min lathet en aning rörlig och därför föredrar jag mer spidsprättande ljudåtergivning även om jag garanterat anser att horn har sina fördelar.
Om att mumsa Ostron. Den erfarenheten har jag kvar att göra. Varje sommar har jag dock en röktamusslor-period.
 |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:34:26
|
quote:
Bra svar. Om jag har förstått hornets princip så kommer den ökade verkningsgraden av att koncentrera ljudtrycket i hornriktningen på bekostnad av spridningen. Har jag fel?
Både och, tror jag. Man får en ökad verkningsgrad över hela registret p.g.a. hornets koncentration av riktningen. Hornet har sedan en akustisk förstärkning i sig själv som är beroende av utvidgningskoefficienten och mynningsarean.
Banddiskanter har nog större problem med sina påbyggnadshorn på grund av att de inte är cirkulära i hornets början plus att jag har inte sett några horn till banddiskanter som har en tillräckligt stor mynningsarea för att fungera tillfredsställande.
quote:
Angående färdsätt. Kanske går med tåg också, såvida SJ inte har avskaffat persontrafiken redan. Kunder är ju bara jobbiga och ställer krav. Dessutom envisas dom med att vilja kunna köpa biljetter.
Mellan oss så går ju dessutom den eminenta Bergslagstrafiken som i vintras bestod av tåg som såg ut som bussar 
PS. Ska du bevärdiga Arken med ett besök? I så fall, hör av dig så kan du kanske åka med oss på torsdag.
Mvh. Per Målar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:48:58
|
Målare
” PS. Ska du bevärdiga Arken med ett besök? I så fall, hör av dig så kan du kanske åka med oss på torsdag.”
Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men min ekonomi tillåter inte några som helst spontaniteter. Har man inga inkomster (delvis på grund av hälsoskäl) så gör man bäst i att hålla nere utgifterna med. Jag är tacksam att jag kan behålla Internetuppkopplingen så att jag kan kommunicera med alla er trevliga och kunniga likasinnade.
Jag tackar än en gång och sänker flinten i riktning mot jordplanet |
 |
|
Redrum
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:32:27
|
Jag är sedan ett drygt halvår tillbaka lycklig ägare av ett par CM 3 Pro Ultra och kan verkligen rekomendera dem. 7000 kr tycker jag är ett bra pris. Jag gav 11 för mina, iofs. i butik, och nypriset på dem hade varit 26 tusen när de såldes runt 96 men jag tror att de gick upp ganska mycket i pris alldeles på slutet.
Något problem att driva dem har jag inte haft. Jag använder en AV-receiver från Harman Kardon (en AVR4000) och har även testat en integrerad Aracam med gott resultat.
Det som kan behövas repareras är själva bandet i diskanten. Jag lämnade in mina hos Bo Bengtsson, konstruktören, och fick dem bytta för 1800 kr. Då var det också en ny uppgraderad version av membranet (det är alltså inte samma membran som sitter i Gamma hornen du kan köpa på Hifi kit).
Rent ljudmässigt så gillar jag verkligen högtalarna. Framför allt tycker jag om att man kan spela all typ av musik på den. Allt från lugn akustisk musik till techno låter bra. Det enda jag kan klaga på är att jag tycker att det saknas lite upplösning i mellanregister/diskant,men då använder jag iofs. tämligen enkel elektronik. Jag ägde för några år sedan ett par DM 2:or (en mindre, sluten modell) som jag drev med en Linn förstärkare och det lät riktigt bra. Basen däremot är bland det absolut bästa jag har hört, oavsett pris.
Du kan se lite bilder på mina högtalare på följande länk: http://www.minhembio.com/show.asp?user=redrum
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:22:47
|
Redrum
Jag gillar din beskrivning av lådan. Några kommentarer.
I dom TL-lådor som jag har byggt har jag lyssningsmässigt fått ”loudnessverkan”. Alltså ett återhållet mellanregister. Jag har också mätt frekvensgången och fått bevis för att så är fallet. Sänkningen har legat runt 200Hz och jag tippar att det är en följd av att TL-lådor har fler än en avstämmningsresonans. Nu kommer jag inte ihåg vilka multipler det handlar om men nr2 efter basresonansen, i mitt fall 50Hz, skulle hamna någonstans däromkring. Bengtson avstämmer sina (dina) lådor lägre men det kan kanske vara en förklaring.
Hur uppfattar du spridningen i diskanten som jag har gnölat lite om?
Nu är jag trött på min signatur |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:37:43
|
Flint: hur går det med din artikeln om hur stämma av basreflexlådor?
Väntar otåligt! :-)

Redrum
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:51:40
|
Någon ”loudnessverkan” har jag inte direkt tänkt på, men det kan ju vara lite av det jag upplevt när jag skriver att det saknas lite upplösning i mellanregistret? Däremot får jag hålla med om att spridningen inte är särkilt bra, åtminstone inte i sidled. Man måste tåa in dom så att diskanten är riktad direkt mot lyssningspositionen för att de ska låta optimalt. Spridningen verkar vara bättre i höjdled. Diskanten sitter rätt högt, en bit över öronhöjd när man sitter ner, men det påverkar inte särkilt mycket om man ställer sig upp eller sitter ner.
Diskanten låter iofs. mycket bra men är lite av akilleshälen på dessa högtalare. Dels spridning och dels så är de inte på långt när lika effekttåliga som resten av högtalaren. Basarna rör sig bara marginellt även om jag vrider på rejält med bastung musik, men diskterna kan börja komprimera lite om man spelar väldigt högt. Audio-Tronic sålde en fristående banddiskant med samma höjd som Pro Ultra högtalaren (dvs 160 cm), de levererades med en specialbyggd motkopplingsfri rörförstärkare. Det skulle vara mycket intressant att lyssna på den kombinationen.
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:03:33
|
Aha se där, Flint hade rätt (ang horndiskanten)!! Flint rules!! :-)
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:48:02
|
quote:
...saknas lite upplösning i mellanregistret?
Jo det kan jag hålla med om, levande men på bekostnad av lite mindre detaljer.
quote:
...diskanterna kan börja komprimera lite om man spelar väldigt högt.
Säger du det ? Det har jag aldrig upplevt med banddiskanter. De brukar ju bara låta bra hela tiden tills de brinner upp. Hur moddar han egentligen membranen den gode Bosse ?
Det är mer prisvärt med 36 st Gamma band än 1st moddat av Bosse.
>( En falukorv är aldrig helt fel )<  
|
 |
|
Redrum
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:35:07
|
quote: Hur moddar han egentligen membranen den gode Bosse ?
Han moddar dem inte, utan det är egentillverkade band. Bo har ju bland annat designat Red Rose högtalarna (Mark Levinsons nya firma) som använder banddiskanter konstruerade av honom och han är tydligen på gång att starta upp ett nytt eget företag med högtalare konstruerade runt hans banddiskanter.
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:43:33
|
Ja just det nu kom jag på att jag sett hans nya verk på nån sajt, det såg spännande ut. Men när jag tittat i mina CM-2:or så ser det ju ut att vara Gamma banden ? Jag ser ingen skillnad i alla fall.
En falukorv är aldrig helt fe |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:45:36
|
Moddade han inte banden i början ?
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
Redrum
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 00:07:32
|
Jag tror att banden moddades på något sett även på de tidiga exemplaren jämfört med Gamma-hornen, jag har ingen aning om hur dock. I senare A-T annonser så stod det att man kunde skicka in hornen och få banden uppgraderade, då antar jag att han satt in sina egna band.
Jo Red Rose högtalarna ser ju intressanta ut och den minsta modellen fick ju även bra kritik i senaste High Fidelity. Dock är de fruktansvärt dyra. Bos egna högtalare skulle troligtvis tillverkas i Kina och kommer nog att hamna bra mycket bättre till i pris.
En länk till Red Rose: http://www.redrosemusic.com/
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 01:41:51
|
Celef
” Flint: hur går det med din artikeln om hur stämma av basreflexlådor?”
Hrmmm… Jag hade liksom hoppats att du hade glömt den. (80% skämt, resten delvis sant hur det nu går ihop) Jodå jag letar i gamla artiklar och har en ide som jag försöker förstå själv och samtidigt formulera. Att jag har dröjt beror på att jag tweakar om tesens trovärdighet. Jag ska försöka ta mig i kragen Det är ingen roman på 800 sidor men jag vill känna mig lite säker på att jag inte kläcker ur mig nåt helt kokko. Just nu har jag en sjuhelvetes inspiration så risken finns att jag får ihop något. Jag tycker att du själv är inne på en liknade linje. Vi tassar omkring i samma minfält, liksom.
Du är duktig att teckna. Humor med distans. Bra. Jag har en bild som jag skulle vilja ha målad i olja. Det är min favoritTele lutad mot en av mina egenhändigt byggda gitarrförstärkare. Halsen är normal tills den viker av horisontalt och blir till en landningsbana där ett flygplan just går in för landning. Låter det som om du skulle kunna åta dig en sån uppgift. Jag har frågat flera personer men alla har nekat hittills. Bland annat min äldste son (26 år). Han gav mig en teckning av en pistol istället. Jag blev glad för den med men saknar fortfarande ”Telelanda”. Jag blir inte sur om du nekar. Jag skulle själv göra det. För mycket jobb, typ.
Nu är jag trött på min signatur |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:20:58
|
Nu avslutar jag denna tråd.
//END
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:54:58
|
En bild på dito och lite fakta
AUDIO-TRONIC CM3 PRO ULTRA.
Being the top of the line in the CM Series, CM3 Pro Ultra apart from having everything eles in common with its smaller brothers, -sets a new standard in real deep bass response.This huge transmission line monitor is ruler flat down to 17 Hz, with a sound pressure capacity of 120 dB at that frequency.
TECHNICAL SPECIFICATIONS:
No compromise transmission line
Bass/midrange: Three 8"units with hyperbolic Bextreene cones
Treble: Exclusive Ribbon horn a la Decca Kelly Ribbon
Imp: 6 Ohm
Max input power for 10 msec: 2000 Watts
Continious RMS 120W
Sensitivity: 96dB/1W/1m on axis
Frequency range: 17 Hz - 28.000 Hz within plus minus 2 dB
Crossover: 3500Hz/6 dB slope
Connections: Gold plated WBT
Dimensions: 405x386x1600mm
Finish: To order
Weight: 90 Kg/180 lbs
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:11:02
|
Jag har ägt ett par CM 3 or under flera år och kan kommentera några påståenden.
Det är definitivt smal spridning i diskanten som ger en mycket liten sweet spot. Basen är djup och mycket bra, mellanregistret är lite återhållet och högtalarens svaghet i mitt tycke. CM3 or gillar stora förstärkare och mycket plats runt om kring. Service var mycket enkelt att få direkt av Bosse.
Deras största svaghet är de mycket stora skillnader i spridning och karaktär som elementen / kontruktionen ger. Stereobilden kunde se lite olika ut beroende på frekvens vilket var lite "udda".
Kul partyhögtalera helt klart.
Micke
Rökigt skall det vara |
 |
|
Topic  |
|