| Author |
Topic  |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:54:24
|
Nu har jag flyttat in i min nya lägenhet. Jag märker där att jag inte kan ställa högtalare så långt ut från bakvägg. Jag vet att Mårten Designs högtalare fungerar bra nära vägg. Vilka andra högtalare (högtalarmärken) är byggda för att stå nära bakväggen?
|
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 22:55:15
|
linnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
|
 |
|
|
Micke
Member

103 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:02:58
|
Naim
|
 |
|
|
kung
Member

317 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:07:28
|
Carlsson .)
"Information is not knowledge, Knowledge is not wisdom, Wisdom is not truth, Truth is not beauty, Beauty is not love, Love is not music and Music is THE BEST" -FZ |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 00:20:31
|
testa å proppa igen baspoten, om den finns på baksidan då, en högtalare med basport på framsdan torde vara mer "bakväggsvänlig" än en med porten bakåt.. har jag upplev med mina i alla fall..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:30:56
|
Proppar man igen basporten på baksidan så upplever jag ofta att även mellanregistret förändras och ofta negativt. Om man t ex biwirekopplar sina högtalare kanske man istället skulle kunna använda ett enkelt externt filter för att dämpa basen?
Mina KEF reference 2-2 har en "plugg" som kan vändas på högtalarterminalen, som tydligen kopplar i eller ur en serieresistor. Basnivån förändras däremed cirka +/- 2dB beroende på hur den vänds utan att jag upplever någon försämring av mellanregistret. Nån som har tipps på hur man bygger en liknande filterlösning "externt" eller på annat sätt kan dämpa basreflexen utan att försämra mellanregistret?
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:00:59
|
Det måste alltså sägas igen, amphion fungerar mkt bra nära bak/sidovägg!
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:02:49
|
tja mina högtalare har inte ens mellan å bas i samma "låda"(två olika) så för mig är det bara basen som ändras...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:06:57
|
Högtalare med sluten låda är mindre känsliga. Spelar oxå "rätt" bas.( rätt placerade ) Ett "minus är dock att dom brukar vilja ha mer effekt. Mvh
|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:07:50
|
Mosen ca 40 cm från bakvägg är ganska idealiskt. Vill du köpa mina Mosen nu när jag byter till monsterhögtalare? 
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:16:58
|
Slutna lådor eller lådor med basporten riktad framåt kan vara mindre känsliga för väggplacering. Men de är inte okänsliga för det. Ibland ser man ganske olyckliga placeringar av högtalare p.g.a. att de är slutna konstruktioner och deras ägare intygar om att det är byggda för det.
|
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 16:56:06
|
eh, man kan aldrig få för mycket bas...man vänjer sig och efter ett tag kommer alla andra anläggningar vara patetiska i jämförelse...fast det gäller att det är kvalité på basen, men är den snabb och välartikulerad så kan man ALDRIG få för mycket...
Linn högtalare ska stå nära bakvägg, de har bäst bas inom en överkomlig prisklass, de andra registren lämnar en del att önska...men basen är helt klart bäst, det kan ingen här förneka...man vill bara ha mer å mer...tills bröstkorgen kollapsar av trycket
ja-ja, jag vet att jag är en basbög...
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:00:41
|
yalpa, mina vill nog stå en halvmeter från väggen helst, annars så bli det MASSA bas..
testa å ställ era system utomhus, lyssna, sen när ni kommer in kommer ni att tuppa av när ni upptäcker hur MYCKET bas ni har egentligen=)
då blir det bort bort bort med basen...
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:21:09
|
jojo, visst kan det bli så, men Linn kör utan basreflex och då blir det lite annorlunda...kvalitén ökar nåt helt ofattbart och rappheten också...kan säga såhär att grannens aktiva Keilidh som kostar 5000 beggade + förstärkeri för 20k slår allt jag har hört i hela mitt liv, inklussive Quad och ML osv. nu snackar jag enbart om basen...man tror att alla andra tillverkare skämtar eller nåt...fast det blir inga vansinniga mängder bas med sammanlagt 4st 5.5" element, jag vill gärna ha mer...och det vill nog alla när basen är så torr, punchig och icke-entonig.
Klart att det inte finns bas utomhus, högtalare är gjorda för att funka i ett rum, ska du vara ute då är det PA som gäller...
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:27:48
|
Fel Fel Fel.. finns bas så det räcker utomhus också.. fråga Stefan Persson (eller ännu en annan kompis) på detta forum, han var med när jag hade sakerna ute.. testa själv innan du däger att det inte finns..
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:13:25
|
det skulle jag gärna göra, tyvärr bor jag i studentkorridor och jag fruktar att grannarna slulle ringa till psyk-akuten om jag tog ut mina grejjer i det fria... jag har däreomt gjort det när jag var fjortis hemma i villan, och då lät det ruskigt jävla bra...jag kanske kan testa under brännbollsyran till våren...men knappast innan, folk har ingen förståelse för vad man håller på med...då är förhoppningsvis anläggningen komplett utan filtret hängandes bakom högtalarna och freestyle som källa...
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:58:34
|
jo jag fick en del underliga blickar=)
men basen å allt ljud fanns där det skulle, även 25-30 meter från högtalarna.. mysikst faktiskt med tanke på de element som sitter i å i subben..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Edited by - Robin Fischer on 2002/08/30 18:59:4 |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 21:30:37
|
Jag lyssnar ute på terassen ibland, det är en väldigt annorlunda upplevelse att höra högtalarna helt utan väggreflexioner. Tycker mest det är djupbasen som försvinner helt mellanbas m m finns kvar för det mesta. Ljudet blir också väldigt rent. Men har man bara en tillräckligt stor bashögtalare så behöver man inte tappa så mycket bas utomhus.
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 22:13:27
|
Linn och Naim högtalare skall oftast stå nära bakvägg. själv har jag ett par gamla index II ca 6cm från bakvägg
Mikael
|
 |
|
| |
Topic  |
|