Jodå,dom kommer jag aldrig att glömma.Lånade hem ett par vid namn SB-5 och det var inget kul alls.Varför inte kan kanske förstås om man har lite data om dom eländiga burkarna. Alltså. Max ljudtryck 108-db/110-W Känslighet 80-db Skyddsrelän med snabbåterställning hade dom och det var behövligt s.a.s. Priset var ca.3000:- Tungdrivna till max men tålde ingen effekt att tala om samt med en impedanskurva som skulle få all världens berg och dalbanekonstruktörer att bli avundsjuka. M.a.o.det var inte bättre förr! Mvh.Gus
Hifi & Musik gjorde ett reportage i serien Milstolpen om dessa för ett par år sen. Är för ung för att ha varit med när det bega sig, men de var riktigt coola får jag säga...
Det roliga var ju också att japanska märken som Technics och liknande var såpass innovativa på den tiden. Man hittade på drösvis med uppfinningar för att grejorna skulle låta bättre. Säga vad man vill om bikakehögtalarna men det var ju ett seriöst försök att förnya högtalartekniken.
Ja, de uppfinningarna glömmer man ju inte! Tanken med dem var god men det fungerade oftast som det oftast lät - illa!
Vissa tillverkare lyckades dock få till det riktigt bra. Ja, ibland långt bättre än de traditionella konelementen som vi har "tagit tillbaka". Många problem som konelementen har fanns inte hos de platta elementen. Tyvärr (för de som verkligen fungerade och lät bra) var tillverkningstekniken svår och dyr. En hög andel element kasserades och många gick sönder efter en kort tids användning. Till slut insåg man att man inte klarade av att tillverka dem och att det blev för dyrt.
Det finns exklusiva bikakeelement att köpa idag. De är tydligen väldigt bra ska låta fantastiskt men de kostar skjortan + kallingarna. Jag tror att det är en engelsk firma som har dem.