HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles röda och blåa. Bra så?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:06:24  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har dessa på LP och det tillfredsställer mitt tycke för Beatles. Går jag miste om nåt fundamentalt tycker ni? Är helt casual fan i detta fall.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:23:06  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du bör nog äga Abbey Road och Sgt.Pepper också.
Mvh
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:45:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nu minns jag inte vad det egentligen är på de röda och blå skivorna, men jag tycker förstås att man ska äga ALLA Beatles-skivor. Om jag skulle räkna upp de skivor jag tycker är viktigast blir det något i stil med följande:

Revolver
Abbey Road
Sgt. Pepper
Rubber Soul
A Hard Days Night
Past Masters vol.2 (singelsamling, mycket bra)
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:40:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Håller med Magnuz,
men vill gärna lägga till "White Album", lite underskattad tycker jag!
Blå och Röd är bra, de flesta hitsen finns ju med, men man saknar sammanhanget man får med ett orginal-album.
Det är lätt att hamna i "samlings-skive-träsket"

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:54:33  Show Profile Send keefan a Private Message
Hade jag fått välja två Beatles-plattor så hade det blivit den Röda och den Blå. Skall man välja fler så köp någon av originalplattorna, de är bra allihopa.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/20 :  09:41:48  Show Profile Send JesseX a Private Message
Samlingsskivor med ett band som Beatles är ju helt fel. De "dåliga" låtarna på samtliga Beatles skivor är ju ungefär så många att de skulle rymmas på ett enda av albumen.

Det man kan anmärka på Beatles skivor är att många av dem är väldigt korta. Om jag inte hade alla skulle jag troligen bränna av dem
(2 album på 1 CD) i väntan på mer definitiva versioner med ordentlig remastring och kanske några bonusspår.

Att säga att "de här albumen är viktigast" känns som att missa själva poängen. Det som skilde Beatles från de flesta av deras "kolleger" var just att de lyckades följa med i alla de faser som popmusiken gick igenom på 60-talet. De tidiga albumen är kanske mindre ambitiösa än de senare men likafullt bland det bästa som gjorts inom den genren.

Själv tycker jag att hela den psychadeliska perioden känns lite småtråkig. De tidigaste (fram till "Help") och sista albumen (Vhite album, Let it be, Abbey road) är för mig de som känns mest intressanta idag. Vilka album som är bäst är förstås en smaksak. Många bra låtar finns det på samtliga album.

Anthology-samlingarna och "Live at the BBC" är kanske överkurs men även de innehåller en del godbitar. De är inte lika lyssningsbara som albumen men det finns både en del alternativa versioner och några nya låtar som kvalitetsmässigt tveklöst kan mäta sig med materialet på orignal-albumen. Själv har jag Anthology 2 och är väldigt nöjd med den. Även nr 3 tycker jag kan vara värd att satsa på. Den första antologin är den tråkigaste och deras material från tidigt 60-tal
är inte så mycket att ha.

"Live at the Starclub" är en bootleg med diverse obskyra inspelningar från 1961. Kvaliteten är helt undermålig vad gäller ljudkvalitet - om det inte stod på omslaget att det var Beatles skulle det vara svårt att gissa. Köp inte den här - den är helt värdelös!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:14:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger bara den vita skivan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:48:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Själv tycker jag att hela den psychadeliska perioden känns lite småtråkig. De tidigaste (fram till "Help") och sista albumen (Vhite album, Let it be, Abbey road) är för mig de som känns mest intressanta idag. Vilka album som är bäst är förstås en smaksak."

Lustigt att man kan tycka det, men det kan man naturligtvis, man kan ju tycka vad som helst.

När det gäller Magical Mystery Tour kan jag förstå vad du menar, den skivan är bitvis ganska svag, men i synnerhet Revolver är ju fullständigt tokbra och om något just intressant. Mycket på den skivan liknar ju inget annat.

Edit: tokbra skulle det ju vara...

Edited by - Magnuz on 2003/10/21 08:57:08
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:30:25  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, Magnuz, jag är helt med på noterna. "Magical mystery tour" och "Yellow submarine" har lite lätt urflippade tendenser. Dessa tendenser blir ännu tydligare om man tittar på filmerna som respektive album är soundtrack till.

"Sgt. Pepper" och "Revolver" är absolut bra plattor. I en Beatles-samling bör de så klart finnas med. Jag har själv båda och är helt nöjd med dem.

Det jag kan känna är mest att vissa album i Beatles katalog tenderar att höjas till skyarna medan andra orättvist skyfflas under mattan.
De mindre hitspäckade albumen, White album till exempel, är i mitt tycke egentligen mer spännande än Sgt Pepper. Därmed inte sagt att det albumet skulle vara dåligt.

Min uppfattnig är att hit-låtar generellt är ganska tråkiga (dock inte nödvändigtvis dåliga). Många människor har en märklig idé om att de "vill höra låtar som de har hört förut". Själv tycker jag precis tvärtom. Att lyssna på konstig och annorlunda musik som låter helt olikt allt annat¨- det är det som är själva målet för mitt eget musiklyssnande.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:56:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med om att Pepper faktiskt är överskattad. Den är bra men inte SÅ bra. Enligt mig är både Revolver och Abbey Road och kanske t o m Rubber Soul bättre. White Album är förvisso bra i mångt och mycket, men jag tycker nog att det är svagare än Pepper ändå. Det är inte revolutionerande på samma sätt som Revolver utan de udda inslagen är mest just udda (Revolution #9, Wild Honey Pie) i motsats till Revolver där de är genialiska (Tomorrow Never Knows, Love You To, I'm Only Sleeping). Håller annars med dig om det här med folk och hitlåtar också.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:34:40  Show Profile Send markku a Private Message
Jag var själv tio år gammal då Beatles stormade fram. Alla köpte då tuggummi för att samla på bilder, om kom med...

I 1982 köpte jag LP-box med samtliga Beatles albumer, som jag sålde senare. Den enda album jag hadde innan var 'Magical Mystery Tour'. Dennna sålde jag också.

Därmed var det naturligt, att för tre år sedan köpte den nya samlings-CDn 'The Beatles 1' med 27 hitlåtar. Jag lånade samtliga Beatles-skivor för att håndplocka alla mina personliga favoritlåtar, som inte var nummer ettor på hitlistorna. Så här ser ut saldon:

Please Please Me (3 av 14)
With the Beatles (5 av 14)
A Hard Day's Night (6 av 13)
Beatles for Sale (3 av 14)
Help! (5 av 14)
Rubber Soul (14 av 14)
Revolver (5 av 14)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (10 av 13)
Magical Mystery Tour (8 av 11)
The Beatles [White Album] (5 av 30)
Yellow Submarine (2 av 13)
Abbey Road (6 av 17)
Let It Be (4 av 12)

Som helhet gillar jag mest 'Rubber Soul', 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' och 'Magical Mystery Tour'. Jag minns fortfarande vilka höjdare var videoer 'I am the walrus' och 'Strawberry fields forever', som man sååå alltför sällan fick se på TVn den gången. Det vore politiskt korrekt att nämna 'The White Album', men jag kan mycket väl leva utan den.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000