| Author |
Topic  |
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 16:49:56
|
Jorma:
Påslag eller marginal, du har helt rätt! Det företag jag jobbade med använde sig av påslag på det vis jag räknar.
(Och de är fortfarande aktiva och mår bra! Vem vet kanske har du lyssnat till deras produkter själv?)
Om man använder marginalräkning som du gör så blir givetvis situationen en annan. Dock menar jag inte att den är fel!!
När jag räknar generalagentens del till 30% så räknar jag dock högt om man ser till världen i stort. Det vanliga ligger ju mellan 10 och 20 % i det fallet.
Men om en sån sak kan man ju också tvista.
Mitt uppgift om att Krellen kostar det den gör från fabrik stämmer. Dock tror jag mig vara säker på att Audionord köper den lite billigare ändå.
Nu blir ju detta tyvärr till ett angrepp mot just Audionord, dock är det väl snarast menat mot hela importbranschen i Sverige. Generellt sett ÄR Amerikanska produkter överprissatta här. Dock hindrar det ju ingen att handla direkt eller från annat land i europa.
Sladd:
Disskutionen om marginal eller påslag ger nog inte grund till IG i matte är jag rädd. Det handlar snarare om företagspolicy.
Och jag jobbar inte hos varken tullen eller FedEx. Däremot har jag bråkat en del med tullen genom åren!
Det är nog meriterande nog till i alla fall ett g i förhandlingskunskap.
Det här var ju kul! Tänk så lättretade folk är. Ta´t lugnt, T
|
 |
|
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 17:37:49
|
Skrämmande ! Finns botemedel ?? .... isf ..d.huset Bästa Lech
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 17:42:00
|
Hej Bf! quote: Inte en bra jämförelse, det finns inga dykprylar i samma kostnadsnivå som t.ex. Krells slutsteg, och volymen på Krellslutsteg (i antal) inte i närheten av (antalet) dykprylar som säljes.
Finns det inte ?? ;) Är den inte ?? ;)
Varför utge sig veta ngt..... när man egentligen inte har 1st susning??
Gissa kan ju alla göra? ( Likaså skriva stora bokstäver ( kan alla( göra alltså, ed ;)).
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:10:28
|
Hej! ( Förtydligande!! )
1st företags riktlinjer för prissättning av dess produkter, mao "riktpris" är inte ngt riktigt riktpris. Detta (bla?) pga att alla butiker ska kunna peka på att just deras pris ligger under eller betydligt under detta "riktpris", -mystiskt att kännedom om detta saknades.
Att sedan ifrån detta redan felaktiga "riktpris", påbörja ngn slags "bakåträkning" förefaller ju tämligen meningslöst.
A kan ingenting om ekonomi och har aldrig ens öppnat 1st bok angående detta* men var tydligen ändå bättre "påläst" än 1st professionell. -Det var detta som var, "mystiskt".
* Ekonomi.
Mvh A |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:25:09
|
brn2rnTR:
OK, påslag på 30 - 35%, det brukar i hifivärlden handla om Panasonic eller Sony m fl. volymprodukter. Butiker i hifisverige har som regel mellan 30 - 50 % marginal på det de säljer beroende på om det handlar om just Sonystärkare, Krellslutsteg eller tillbehör/kablar (mest marginal) Vi höjer vips betyget.....
mag:
Näpp, inte någon dumhetsanklagelse från min sida. det såg bara lite konstigt ut att säga att de aldrig ger besked när tråden startas just med besked. Det fanns ju onekligen ganska mycket ovederhäftiga påståenden att bemöta och Audionord förklarade väl det mesta. Sedan finns det alltid ytterligare frågor och just vad som specifikt görs på stärkarna kanske inte är så bra att delge omvärlden i Audionords ögon...
Bamsefar:
Jodå, man kan komma överens om att man inte är ense. Kanske en bra idé i detta läget.
Audiomaniker:
Fattar fortfarande inte vad du menar. Ett "fiktivt" (eller förhandlingsbart?) utgångspris i det ena landet är väl lika fiktivt i det land man jämför med? Samma villkor alltså och jämförelsen gäller därmed i mina ögon.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:39:36
|
Sladd:
Yippiee! Höjt betyg, tackar ;)
Du har helt rätt! Detta är ju en av anledningarna till att HiFi-Klubben idag inte längre är så billiga som de var på den tiden de hade sina fina staplar i tidningarna.
Har faktiskt jobbat i just en volymbutik innan jag började arbeta för en tillverkare av high(er)-end produkter. Alltså inte tullen..
Mvh, T
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:39:43
|
Halloj, är tillbaka efter en trevlig helg i Köpenhamn och kan konstatera att dessa två trådar växer för varje timme som går. Har läst ikapp det jag missat under helgen och finner att tråden åkt in i en loop kring påslag och procenträkning. Jag föreslår att vi stänger trådarna i morgonbitti. Någon emot?
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".  |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:47:04
|
Hej Bamsefar!
Svar, nej! Däremot var detta ämnat till dig*: quote: Hej Bf!
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Inte en bra jämförelse, det finns inga dykprylar i samma kostnadsnivå som t.ex. Krells slutsteg, och volymen på Krellslutsteg (i antal) inte i närheten av (antalet) dykprylar som säljes. --------------------------------------------------------------------------------
Finns det inte ?? ;) Är den inte ?? ;)
Varför utge sig veta ngt..... när man egentligen inte har 1st susning??
Gissa kan ju alla göra? ( Likaså skriva stora bokstäver ( kan alla( göra alltså, ed ;)).
Mvh A.
* Bf** ** Bamsefar*
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:09:44
|
Hej s! quote: Fattar fortfarande inte vad du menar. Ett "fiktivt" (eller förhandlingsbart?) utgångspris i det ena landet är väl lika fiktivt i det land man jämför med? Samma villkor alltså och jämförelsen gäller därmed i mina ögon.
-Jo, förvisso! I detta fall är det dock endast det amerikanska priset som är ett sk* "riktpris" medan det svenska priset däremot inte** är detta***,- varför 1st jämförelse dem emellan saknar mening( dock inte mål, ed ;).
* såkallat. ** Pga att det**** är ett helt "vanligt" pris, ed *** 1st "riktpris". **** Det svenska priset.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/09/01 19:21:0 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 19:51:32
|
Björn skriver 1. om "Krell USA:s pris" 2. "vägledande konsumentpris" ang Sverige.
Båda ser ut att kunna vara "svampartade" och anpassas i större eller mindre utsträckning till marknad, prutning och lokala avvikelser.
Samma villkor alltså varför jämförelsen i mina ögon är adekvat.
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:05:37
|
Hej s!
Jo jo, han skriver så... däremot så är det ena priset, 1st amerikanskt "riktpris" emedan det andra priset är 1st svenskt "försäljningspris"
Olika villkor alltså,- varför jämförelsen i A´s ögon är inadekvat.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/09/02 00:45:0 |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 20:11:08
|
Hej Bf!
Samt A önskar Bf 1st bättre lycka, med sitt faktafabricerande.... nästa gång.
Mvh A |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 21:18:28
|
quote:
Halloj, är tillbaka efter en trevlig helg i Köpenhamn och kan konstatera att dessa två trådar växer för varje timme som går. Har läst ikapp det jag missat under helgen och finner att tråden åkt in i en loop kring påslag och procenträkning. Jag föreslår att vi stänger trådarna i morgonbitti. Någon emot?
Ehh ja kanske lite. Kan det inte vara lämpligt att invänta Björns eventuella kommentarer?
Ulf fick ju faktiskt inte svar på sin fråga. Om vi* förutsätter att 10% är rimligt för att fixa en nationell garanti så kvarstår frågan om de 5000:- För de pengarna kan man få ett rostfritt avgassystem monterat på sin bil och då kan mekanikern sitta och rulla tummarna i 4 timmar efter avslutat arbete. Det är kanske inte rättvisande men det borde ge åtminstone 10 timmars arbete med tanke på utrustning och utbildningsnivå som krävs. Om det är några saker som måste bytas så drar det ju ner arbetstiden så frågan kvarstår är det något som måste bytas som kan vara så dyrt? Eller är det bara ett par trådar som måste kopplas om och nya säkringar installeras? I det sistnämnda fallet så kan teknikern kontrollera förstärkaren i minst 9 timmar med rimlig timpeng.
En annan sak som kan vara intressant är påståendet från Björn om att den 5-åriga garantin bara gäller i Usa när CF påstår motsatsen. Nu vet P.P inte vem Cf är för filur men han kan ju har rätt och då är det inte mer än motsvarande rätt om Björn får kommentera det.
Sedan så har det nog insmygit sig ett lite fel i Björns inlägg som inte på något sätt misskrediterar Björn utan tvärtom. Men det kan vara lämpligt att klargöra. Konsumentköplagen ger, om P.P inte missminner sig, inte automatiskt rätt till 2 års garanti utan 6 månaders garanti med 2 års reklamtionsrätt. Vad P.P vet så har en del Danska företag fått på nosen när de har hävdat att det rörde sig om garanti när de bara erbjöd den normala lagstiftade reklamationsrätten. Det går ju naturligtvis att erbjuda en bättre garanti från säljaren och om Björns återförsäljare erbjuder 2 år så är det bara förträffligt!
Hoppas det var trevligt i Köpenhamn! Det är en av många trevliga städer i Europa.
*vi medlemmar på forumet
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 21:22:25
|
Hej A.
Det var alltså grunden till att du skrev:
""Mystiskt, att 1st individ som professionellt sysslar med import inte ens besitter grundläggande och elementära kunskaper i hur det gås tillväga, om man vill räkna på sådant*.""
Vi var flera som undrade vad du menade. Du menade alltså att det svenska priset var lååågt satt "försäljningspris".
Håller jag inte med om men nu fattar jag i alla fall hur du menade.
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:07:03
|
quote:
Ulf fick ju faktiskt inte svar på sin fråga. Om vi* förutsätter att 10% är rimligt för att fixa en nationell garanti så kvarstår frågan om de 5000:- *vi medlemmar på forumet
Det finns en annan tråd som handlar om detta. Är det inte lämpligare att ställa frågan där?
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:11:49
|
quote:
Det finns en annan tråd som handlar om detta. Är det inte lämpligare att ställa frågan där?
Helt rätt Jorma! P.P tänkte at det kunde ändå vara lite lämpligt att ta den disskusionen här då Björn tog upp en del av vad som sades där men inte huvudtråden. Vill moderatorerna ändra inriktning på tråden eller flytta något så är det inte P.P emot!
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:25:57
|
Hej s!
Ett "riktpris" är högre, än vad ngn försäljare tar. ReferenceAudio är inte Sveriges dyraste butik och har nyligen sänkt sitt pris till 50k,-"riktpriset" är 49k....( men det behöver ju ingen hålla med om ;).
Nej, det ena är ett riktpris det andra är, kanske inte lågt men iaf ett försäljningspris.
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:42:04
|
Hej Bf!
Skojar du eller?? Om inte, förstår nog A inte vad du snackar om.... överhuvudtaget.
Om, du nu inte blev lite kinkig av att, A påvisade ditt fabulerande* och därav nu börjar beskylla A med diverse självuppfunna tankesagor,- inte smart Bf... det lägger vi ned va??
* A besvarade ett uttalande ifrån dig angående dykutrustning, som A av en slump( A har "pysslat" en del med sportdykning ;) råkade veta var helt fel.
Tillägg. Uppenbarligen, kan du inte ens stå vid dina egna ord( än de må vara otrevliga o felaktiga) då dessa, av dig nu har raderats, men det kanske är en början på ngt nytt??( o bättre?, ed ;).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/09/02 03:00:0 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 23:52:55
|
quote: mag:
Näpp, inte någon dumhetsanklagelse från min sida. det såg bara lite konstigt ut att säga att de aldrig ger besked när tråden startas just med besked. Det fanns ju onekligen ganska mycket ovederhäftiga påståenden att bemöta och Audionord förklarade väl det mesta. Sedan finns det alltid ytterligare frågor och just vad som specifikt görs på stärkarna kanske inte är så bra att delge omvärlden i Audionords ögon...
Skönt fast jag tycker ju att man bör kräva att veta vad det är man betalar för (fast det är ju jag det). Och om då ej Audionord vill speca vad jobbet går ut på så kan man fråga Krell istället, jag är ganska övertygad om att dom svarar.
För Ulfs del tycker jag att det verkar smidigast att låta få steget ombyggt i US istället och glömma garantin, om han nu ska handla där.
//Magnu |
 |
|
|
ulf
Member

332 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 00:08:03
|
Som mag påpekar ovan Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Så fort jag fick beskedet från Audionord om kravet på garantiköp för voltändringen mejlade jag Krell i USA om detta och frågade om de stod bakom Audionord i denna sak. Jag har inte erhållit svar från Krell heller.
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 00:39:22
|
Hej ulf!
Hur menar du nu??, du har ju fått maaassor av svar på din fråga( sen att svaren inte besvarade din fråga.... ja, man kan ju inte få allt ;).
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 04:25:11
|
Hej!
Dock*..... vid "närmare" eftertanke är nog det allra mest sannolika ändå att... ... A har fel, -då A, inte vet/kan ett dyft om/i detta spörsmål( utan mest/ /enbart går på "känsla"( hi hi hi, fniss fniss, hi hi hihost host hrmmmghhh... ... hrm, Ja ja!, ed)).
A ber sladd o övriga drabbade om ursäkt** för den "läs-pina"*** som detta eventuellt kan ha åsamkat dem.
Detta om detta.
* 1st fiiint, dock lustigt ord( som A nyligen lärt sig, ed ;). ** Gäller ej Bf. *** Även för de som kan läsa/skriva/tala Audiomanska, kan det vara rent ut av plågsamt att samtidigt behöva, förstå den**** **** Audiomanskan***** ***** Lokal hifi-dialekt som talas av A( och de närmast sörjande, ed ;).
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/09/02 05:08:0 |
 |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 08:48:06
|
När man konverterar en förstärkare i FPB serien från 110V till 230/240V, måste vissa kretskort bytas för att förstärkaren skall fungera.
mvh
Björn Wiman Audionord AB
|
 |
|
|
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 22:39:12
|
Björn:
Då tror jag nog att alla med mig håller med om att priset för ombyggnaden plötsligt blir bra mycket mer rimligt.
Eller hur?
Återstår bara det där med världsgaranti eller ej då.
Mvh, T
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 01:15:17
|
Hej!
Klant Krell....-som inte lyckades ta reda på att det fanns olika volttal ute på världsmarknaden( de hade ju ex kunnat fråga A, ed ;).
Mvh A |
 |
|
Topic  |
|