Author |
Topic  |
anelar
Member

151 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 06:52:31
|
Att sätta en konding över likriktardioder verkar vara standard förfarande. Kör ni på känn när ni väljer storleken på dessa eller räknar ni på det?
Hittade ett dokument som tyder på att ett motstånd i serie med kondingen ytterligare kan hjälpa att dämpa transienterna. Har bara läst igenom det snabbt men det vore kul att höra om någon ser något fel i resonemanget. http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf
mvh Ander |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 09:14:43
|
DOXA har använt Schottky dioder länge i sina slutsteg. Detta för att få en så snabb nätdel som möjligt. DOXA Signature MK2B tex på 2x70 watt har två 650 VA ringkärnetrafos, en på den positiva sidan och en på den negativa sidan. Som likriktare sitter 16st 20 A Schottky dioder. Som glättning sitter bara 4 st 6700uF RIFA kondingar. En liten annan väg att gå än att använda stor kondensatorbank.
S |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 10:07:57
|
no_85 och P.P
Det där blev lite mycket på en gång. Jag ber att få några dager på mig. Fick en service på ett av EARs slutsteg som måste gå före.
|
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:14:29
|
"Om det inte redan finns i konstruktionen föreslår jag att du även köper ett gäng filmkondingar på 10uF eller mer och kopplar av så nära utgångs trissorna som möjlig, se ochså till att du har rejäla jordbanor vars centrum är så nära filmkondingarna och utgångs steget som möjligt."
Menar du att du kopplar dessa filmkondingar som de första kondingarna (närmast utgångssteget) o sedan paralellt med resten av de större RIFA kondingarna? Vad får man egentligen ut av detta?
Bör man satsa på mcap supreme eller går det lika bra med biltemas polyprop kondingar hära?
En annan fråga gällande Zap Pulsen. Enligt lc audios beskrivning skall den extra traffon till gate drivern endast ha 1.2VA o 12v, volten är inga problem att hitta(2x12v) men den minsta VA rating jag sett är 20VA. Kan den tänkas passa ändå? NO85: vilken traffo har du tänkt att använda?
mvh Anders
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 21:34:46
|
quote:
Menar du att du kopplar dessa filmkondingar som de första kondingarna (närmast utgångssteget) o sedan paralellt med resten av de större RIFA kondingarna? Vad får man egentligen ut av detta?
Man kommer ifrån att kondensatorpaketet och tilledarnas induktans bildar en resonanskrets.
quote:
Bör man satsa på mcap supreme eller går det lika bra med biltemas polyprop kondingar hära?
Man bör ha låginduktiva kondingar men det är bättre att se till att ha kondingar än att de är högkvalitativa.
quote:
En annan fråga gällande Zap Pulsen. Enligt lc audios beskrivning skall den extra traffon till gate drivern endast ha 1.2VA o 12v, volten är inga problem att hitta(2x12v) men den minsta VA rating jag sett är 20VA. Kan den tänkas passa ändå? NO85: vilken traffo har du tänkt att använda?
För stor trafo är nog inga problem men det finns ju massvis med små trafosar. Kolla Elfas kretskortsmonterade. De är fina och små. Behöver ingen primärsäkring, ptc-motstånd eller något (för de riktigt små alltså).
|
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 10:26:41
|
Aha, med andra ord är en vanlig filmkondensator rätt nödvändig här.
Mcap supreme skryter med att ha nästintill 0 induktans så det kan bara vara bra. Frågan är vilket värde, kan tex 6.8uF vara lämpligt eller gäller så stort värde som man bara kan hitta?
"För stor trafo är nog inga problem men det finns ju massvis med små trafosar. Kolla Elfas kretskortsmonterade. De är fina och små. Behöver ingen primärsäkring, ptc-motstånd eller något (för de riktigt små alltså)."
Har letat lite men inte hittat nån direkt lämplig, har du url till nån? 
Sedan undrar jag om man till en vanlig ringkärne traffo måste ha primärsäkring, ptc-motstånd etc? (menar du motstånden man använder över likriktaren?)
tack för hjälpen!
mvh Ander |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 10:48:01
|
quote:
Aha, med andra ord är en vanlig filmkondensator rätt nödvändig här.
Mcap supreme skryter med att ha nästintill 0 induktans så det kan bara vara bra. Frågan är vilket värde, kan tex 6.8uF vara lämpligt eller gäller så stort värde som man bara kan hitta?
P.P misstänker att induktansen kommer ändå domineras av inte optimal layout och nte optimal placering av kondingarna (ur induktansbekämpningshänseende alltså) så det viktigast är att du har kondingar nära utgångstrissorna.
quote:
Har letat lite men inte hittat nån direkt lämplig, har du url till nån? 
Elfas sidor verkade lite slöa just nu så jag ger ett artikelnr istället så kan du kolla själv.56-174-36 Kanske kan funka?
quote:
Sedan undrar jag om man till en vanlig ringkärne traffo måste ha primärsäkring, ptc-motstånd etc? (menar du motstånden man använder över likriktaren?)
Till en vanlig stor (>20VA) ringkärnetrafo så måste man ha en primärsäkring (d v s en säkring som sitter på kopplad till primärlindningarna (d v s på 230V-sidan)). De PTC-motstånd som man använder för att avsäkra mellansmå trafosar ska också sitta på primärsidan istället för en normal säkring. Man kan ju naturligtvis använda en säkring också. För så små trafosar som på någon VA så kan man kortsluta sekundärlindningarna (alltså där lågnivåspänningen kommer ut) utan att trafon brinner upp och de behöver alltså inte någon form av avsäkring alls |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 11:05:55
|
quote: P.P misstänker att induktansen kommer ändå domineras av inte optimal layout och nte optimal placering av kondingarna (ur induktansbekämpningshänseende alltså) så det viktigast är att du har kondingar nära utgångstrissorna.
Ok, du har förmodliogen rätt, paralellt först (närmast utgången) i kondensatorbanken kanske inte är optimalt, vart kan jag placera dem för att komma ännu närmare det optimala?
quote: Elfas sidor verkade lite slöa just nu så jag ger ett artikelnr istället så kan du kolla själv.56-174-36 Kanske kan funka?
Det går trögt här med, får kolla upp det senare.
mvh Ander |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:07:14
|
Optimalt är att ha kondingarna så nära plus och minusmatningarna till utgångstrissorna. |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:12:38
|
T-R.; "En annan fråga gällande Zap Pulsen. Enligt lc audios beskrivning skall den extra traffon till gate drivern endast ha 1.2VA o 12v, volten är inga problem att hitta(2x12v)"
Hur skall det gå till? Då kommer troligen Gate Driver'n brinna upp (el.?), då 12V~ är 16,92V= ! (12*1,41(roten ur 2)= 16,92)
Då är man tvungen att ta deras 9V'are, men det blir även det för mkt; 9*1,41=12,69V!
Då kanske man borde ta denna till Gate Driver'n istället: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/186160.htm som vad jag förstår har inbyggda likriktare och ger +/-12V= !
El. så får man göra som på sid 6 i ENG-beskrivningen, se även sid 5 i DANSKA-beskrvningen. Jag tror man får me den regulatorn.
"NO85: vilken traffo har du tänkt att använda?" Samma stora som dig! =)
Vänlige |
Edited by - no_85 on 2002/09/03 12:17:29 |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:13:56
|
Med risk för att verka dum; Vad är "trissor" slang för?
Vänlige |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:41:26
|
quote: Originally posted by no_85
Med risk för att verka dum; Vad är "trissor" slang för?
Transistorer |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 13:04:08
|
Okay, P.P! =)
quote: Originally posted by P.P
Optimalt är att ha kondingarna så nära plus och minusmatningarna till utgångstrissorna.
Hmm, men jag som tänkte ha kondingar och transfos i separat låda, kommer det även ha en negativ effekt? (den positiva: mindre störningar av lågnivå-signalen och mindre påverkan av transfo och dyl.)
Mv |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 14:22:55
|
Du maste ha kondingarna i direkt anslutning till sjalva steget/utgangs trissorna. Filmkondingarna skall ha hog markspanning och sa stora varden du far plats med eller har rad med.
Det ar mojligt att lagga trafon utanfor, effekten av det ar den samma som att lagga ett motstand ie resistans och induktans mellan trafon och konding paketet, vilket somliga gor for att minska storningar. Baksidan av det ar att man okar den impedansen. Fran ett lyssnings perspektiv ar min erfarenhet att man far lite "mjukare" mellan register och diskant men tappar i bas precision. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 14:24:14
|
no_85
Hmm, men jag som tänkte ha kondingar och transfos i separat låda, kommer det även ha en negativ effekt? (den positiva: mindre störningar av lågnivå-signalen och mindre påverkan av transfo och dyl.)
I tjugo år har jag tyckt att det är onödig overkill men i dag tycker jag att det är en mkt bra idé. Nätdelen stör. Sen bör du ju som någon nämner lägga en till bamsekonding direkt vid sluteget ändå. Det viktiga är att likriktardelen och trafon kommer bort en bit från signaldelen |
Edited by - Flint on 2002/09/03 14:28:00 |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 15:53:23
|
Ok, mina filmkondingar (ligger parallelt) är det första som skall kopplas till kortet med trissorna på, så jag borde kunna få ner det avståndet till 1-2cm kanske 
Enligt LC audios anvisningar blir det dessutom 2 filmkondingar per kanal som skall användas, GND ska tydligen ligga emellan dem (sida 5 i engelska PDF'n)
PP: den traffon verkar perfekt, enkel sekundärspänning underlättar också 
NO85: de rekar 2x40v till huvudtraffon o du som jag kör på 2x42v medans de rekar (i samma schema) 12v till den lilla, då borde man väl hålla sig till det?
Det kanske funkar i ditt fall då du får ut likström med den där traffon och inte kommer använda en likriktarbrygga som jag dock kommer göra. Någon som har kommentar runt detta?
Föresten den här "regulator 7812", skulle tippa att de menar själva gate driver regulatorn då?
mvh Ander |
Edited by - T-ReX on 2002/09/03 15:55:55 |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 15:58:19
|
A8: Tror du en vanlig MCAP med ratingen 400VDC räcker?
mvh T-re |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 18:59:07
|
MCAP 400 volt blir alldeles utmarkt |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 17:25:54
|
Hej allihoppa! Nu är det så att jag drabbats lite av beslutsångest. Jag har tidigare nämnt att jag tänkt köpa 10st Rifa PEH169 63V på 10 000 uF/st. Vilket kan uppfattas som lite (el. mkt. ;) overkill. Särskilt då det är en klass-d stärkare jag skall bygga som drar mindre ström (än traditionella AB-stärkare) pga att mindre värmeutveckling.
Jag har fått tips (av vissa här på forumet) om att jag istället för att ha 63V'are, ha 100V'are. Då transfon jag tänkt använda levererar 42V~ vilket ger lite över 59V= (42*1,41(roten ur 2)= 59,22V=).
Till det hela hör att jag får 63V'arna (PEH169) för ca en tredjedel av priset(!!), jämfört med 100V'arna. Och det kostar mig då ca 1600 istället för lite över 4500 som det gör att köpa 100V'arna. Dessutom ska 60V'arna hålla ungefär dubbelt så länge(inte pga volt-talet, utan för det är en annan modell) och även tåla ca 20 grader C mer!!
Alternativet är att jag köper 12st 100V'are (el. kanske 12st 60V'are). Men det kostar ändå ca dubbelt så mkt. (lite över 3000 (för 12st 100V'are)) som för dom 20st 63V'arna! Jämfört man dom 12st 100V'arna med 12st 63V'are så är priset även här ca 3ggr så dyrt!!
Noteras skall även att jag har tänkt att använda mig av LC Audio's Softstart-modul till det hela.
Så vad skall jag göra?! Har inte så jätte mkt. pengar att lägga, speciellt då det har dykt upp lite "oförutsedda utgifter", har dock lite som jag lagt undan till just detta bygge.
Tack på förhand!
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
Guldis
Member

116 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 18:03:54
|
Som ordspråket lyder: "Billigt idag blir dyrt imorgon"
63V "bör" inte få samma livslängd, det är dock svårt o beräkna hur livslängden påverkas.
Sant är också att kondensatorns funktion som filterkomponent påverkas vid överspänning, om det kommer att märks i din konstruktion är svårt att säga, du har ju en hel del överkapacitet i uF.
Att hålla sig till tillverkarens rekommenderationer lönar sig för det mesta!
|
 |
|
Guldis
Member

116 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 18:07:56
|
Tillverkaren har ofta datablad, kolla in detta för 63V kondingen. Leta efter maxspänning kontra livslängd.
Är skillnaden marginell så kan du gott välja den billigare.
|
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 13:07:50
|
NO85: Du kan allt köra på en dual mono konstruktion istället, kör då med elfas 2x38v 500VA traffos, det blir inte så mycket dyrare o du sparar in rejält på kondingarna då 63v funkar bra! 38x1,41 = 53.5 x1,2 = 64...
mvh T-rex
|
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 20:20:53
|
"Att hålla sig till tillverkarens rekommenderationer lönar sig för det mesta!" Sant men LC Audio skriver i sitt kopplings-schema 63V, men dom har iofs 40V transfo i samma schema. *suck* =)
G., jag ska kolla lite i RIFA's blad. Jag antar att du menar/syftar på rippelspänning, rätt?
T-R., det är ett sätt, men verkar bli krångligare och även lättare att koppla fel. Jag vill ju dessutom ha Elfa's mastodont-jumbo-värsting-bamse-transfo.  Men tål att tänkas på!
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
Edited by - no_85 on 2002/09/08 20:49:53 |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 20:47:48
|
Dom 63V'arna jag får för ca en tredjedel av priset (jämfört med Elfa) ligger ca 10 (A (rms (tror det är det som är rippelspänning (men vet inte så bra ;)))) högre än 100V'arna på Elfa (vid samma temperaturer) och tål dessutom ca 20 grader C mer (än 100V'arna).
 |
|
Guldis
Member

116 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 07:57:26
|
Kolla efter max Volt för att livslängden inte ska påverkas negativt. Kolla även efter max Volt däröver det blir direkt skadligt för kondensatorn.
Du kan säkert köra med 63V utan problem.
Själv är jag sådan att ska jag göra ngt åt mig själv vill jag göra det så noggrant som möjligt, det är en "förbannelse" jag har över mig: :-)
Om 20 år har man säkert bytt förstärkare ändå!
|
 |
|
Topic  |
|