HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ersättning till artister?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:07:54  Show Profile Send JesseX a Private Message
I samband med piratkopiering pratas det en hel del om artister som blir utan ersättning. Är det någon som har koll på hur musikindustrin fungerar på det här området?

Om jag köper en vanlig fullpris-skiva (159 kr) - hur mycket får artisten egentligen? Jag gissar att det är skillnad på debutanter och mer etablerade namn.

Är det någon skillnad på artisternas ersättning från midprice-skivor? Eftersom marknadsföringen oftast är obefintlig borde ju egentligen artistens ersättning kunna vara oförändrad.

Vad händer med artistens ersättning när skivor säljs billigt? Om jag köper en skiva för 29 kr på Ginza (en nedsatt midprice-skiva) - får artisten någon ersättning då eller räknas skivan då som ett "kommersiellt misslyckande" där alla intäkter går till att täcka skivbolagets kostnader för produktionen?

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:17:10  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Tror det finns olika uppgörelser.
I vissa fall betalar skivbolagen en "övergångssumma", för att producera ett antal skivor. Misstänker att man då inte erhåller pengar för varje såld skiva då.
Annars är det varierande pengar artisterna får betalt, har hört olika summor, men de mest förakommande är 10-30 kronor per skiva om man är en etablerad artist.
Hur det är med Nice Price-skivor har jag ingen aning om, men frågeställningen är intressant.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/22 :  16:35:41  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, att det är individuella avtal är givet. Några "tariffer" som det fanns en gång i världen är det ju inte tal om längre. Jag har bara en känsla av att det ändå finns vissa nivåer som är normala.

Gissningsvis får artisten en klumpsumma för skivan och kanske royalty om den säljer i fler än X exemplar. De skivor som säljs för 29 kr är väl ofta sådana som inte var så framgångsrika eller möjligen olika restlager.

Det verkar ju finnas en och annna "insider" på den här siten - folk som jobbar inom branschen och skriver i tidningar. Någon av dem kanske har detaljkoll. Det vore kul att veta ungefär vad artisterna får för skivor i olika kategorier.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000