Generellt sett har jag inget särskilt gott öga till olika samlingsutgåvor med licensierat material (suspekt låtval, taskiga liveversioner, "allt är inte med" eftersom det blir dyrt, trist texthäfte etc). Ibland dyker det dock upp riktigt bra varianter till billigt pris. Tips på bolag som är värda att beakta? Varningar?
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Om vi pratar lågpris-samlingar tycker jag det är svårt att rekommendera något bolag. De flesta bolag har en väldigt blandat kompott i sina kataloger. Det finns fullvärdiga samlingar blandat med diverse gammal skåpmat.
Eftersom informationen oftast är dålig är det bra om man har lite koll. De halvsunkiga reunion-konserterna från '92 har ju ofta en viss uppsättning låtar och finns utgivna i ett otal olika utgåvor.
Rhino (iofs knutet till Warner Bros) brukar vara okej, men pris därefter. Castle är någorlunda ibland. Samma sak med Connoisseur. Finns det nån rocksamling värd namnet med blandade artister? De brukar sällan vara nåt att ha, men undantag finns såklart. Populära i TV-reklamerna är de i alla fall, men urvalet av låtar innehåller ofta onödigt mycket utfyllnadslåtar.
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."