HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Doo-Wop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/27 :  10:54:50  Show Profile Send JesseX a Private Message
Är det någon mer än jag som tycker att den här genren är ganska rolig?
Platters och Drifters i all ära men det fanns ju fler grupper än de två. Dion & the Belmonts och Crew-cuts var ju två andra grupper som gjode en del rätt justa låtar.

Vad kan rekommenderas i övrigt? Finns det några bra samlingsskivor som täcker in genren? Jag har en känsla av att många av grupperna var rätt ojämna och att samlingsalbum nog kan täcka in mycket.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:23:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"The Penguins, the Moonglows, the Orioles and the Five Satins" som Paul Simon sjunger i "Rene and Georgette Magritte with their dog after the war" (hyfsat lång låttitel...). Jag har inte hört något av banden men vad jag förstår spelade de doo-wop, en genre som Paul Simon tydligen är väldigt förtjust i. Jag skulle tippa att det inte är någon slump att han nämner just de banden. Ovan nämnda Paul Simon-låt har för övrigt en genial och våldsamt absurd text, som bara den gör att man får lust att lyssna på de här banden.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/10/28 :  00:19:22  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Frank Zappa var faktiskt en stor älskare av Doo-wop , även om han tyckte att texterna var lite för mycket... Kolla in plattan "Cruising with Ruben & The Jets" som är en kombinerad hyllning / parodi på genren . Fantastisk musik och en mycket subtil ironi i texterna.
Vänner till mig som gillar Doo-wop men har lite till övers för Frank Zappa älskar den här plattan! CD:n har nyinspelade trum- och basspår eftersom originalmastertejperna från 1968 var förstörda men är riktigt bra ändå. Kan du hitta originalvinylen så är den givetvis det bästa.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:01:23  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, Zappa-skivan har jag. Den är faktiskt riktigt kul.

De band som Paul Simon nämner är helt klart värda att uppmärksamma. De hör till den kategori som jag hört en och annan låt med och som jag tror kan vara något. F.ö. skrev ju Zappa någon väldigt obskyr låt åt the Penguins - "Memories of el monte" eller något sådant heter den visst. Den singeln lär vara värd en hel del pengar i mint condition.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:34:25  Show Profile Send John a Private Message
Med överhängande risk för att blanda samma genrer eller rekomendera något som är alldeles uppenbart, men jag köpte just Fairfield Four:s gamla (men remastrade) skiva, kanske lite barber shop/gospel betonat (nä, jag har ingen ordning alls på genrer ), men i vissa stunder lite likt Plattorna. Bra hur som helst! Får nog köpa deras gubb-skiva också .

/en john som tycker att det svänger

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000