| Author |
Topic  |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 23:58:43
|
Alltid kul när SVT sänder äldre konserter! Det var ju trevligt att bandet och deras bekanta tyckte att det var en höjdare , men jag håller inte med!
Lou kan inte sjunga, han kan inte spela gitarr, hans (brist på?) rythm-känsla suger och timingen är usel! Jag gillar LR men föredrar att lyssna på live-inspelningar som är 10 år äldre än denna.
Jag har sedan tidigare: Rock n´ roll animal Lou Reed Live American poet (NY 26/12 1972) och alla dessa är mycket bättre! (ingen bild visserligen!)
Naturligtvis spelar bandet en stor (rock n´) roll , men ändå...
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 01:03:53
|
| Instämmer i dina åsikter om konserten och artisten i stort :-). Känns även lite svettigt att Musikbyrån gör det så enkelt för sig och enbart sänder en gammal, förmodligen billigt inköpt kosert, istället för att visa ett väl genomarbetat program med allt vad det innebär. |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 03:09:31
|
Vad är det då som är bra med denna artist? |
Bravo  |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 10:10:25
|
Lyssnar man på tidig Lou Reed, ca70-74 så förstår man 
Han är i första hand rock-poet, dvs texterna har ofta en mening, men även låtarna (melodierna) är i många fall kanon. Nu hör man ju inte alltid melodin när LR sjunger (?) som i går kväll! |
//StefanZ
Edited by - SZR on 2003/10/30 10:11:21 |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 10:33:08
|
| Satt och kollade på Lou Reed igår och jag kan verkligen inte förstå hans musik eller storhet. Suger totalt. |
Linkan
|
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 11:35:45
|
Alltså, jag gillar det mesta. Hardcore, Death, Thrash, Speed, Blues, Jazz, Soul, Ska, Reggae, Punk, rock(MC5 Rules), klassiskt och folkmusik. Men vad som är great med Lou har jag svårt att se. En dimridå av sluddrigt spelande och sjaskigt sjungande musikert. Det känns som lou inte vågar spela ut och ta i, då skulle väl fasaden rasa och människor skulle inse faktum, det finns inget stort med Lou. Hans mage, kanske! mvh dominik kill or be killed, slow dearh and autopsy all night long. |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 19:59:34
|
Jag tyckte konserten var bra, en speciell kille (noterade ni "läderjackan" som var knäppt hela konserten trots värmen) som enligt mig förtjänar uppmärksamheten. Uppskattade inte alls Reed eller Velvet Underground innan, men för något år sedan lossnade det, nu tycker jag Velvet Underground & Nico är en stor skiva och att Transformer och Berlin är mästerverk. Högst intressant är också alla myter och händelser runt personerna. Ingen visste ju tex. vad Velvet Underground var innan Reed gjorde sin solokarriär.
Helt klart bäst i gårdagens Musikjournalen var Elliot Smith! Kan man göra sådan musik är man värd en veckofinal i Fame Factory ;) Synd att han gick under... |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 13:16:03
|
"Vad är det då som är bra med denna artist?"
Precis den frågan har jag ställt många gånger. Jag såg också programmet och undrade mest hur någon som sjunger och spelar så illa och uppenbart är totalt omusikalisk kan bli så känd som musiker. |
 |
|
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 15:28:40
|
| Tycker/ känner att det är en speciell atmosfär i Reeds alster, det andas storstad, smältdegel, droger, chanser, drömmar, helt enkelt ett speciellt "flow" i hans musik som jag periodvis älskar. Tror inte "hypen", uppmärksamheten kring musiken han (främst) skapat hade hållt sig alla år om han var helt omusikalisk, sjöng dåligt osv. Rent "hifimässigt" vill jag rekommendera Walk on the wildside från det remastrade albumet Transformer, vilken skön basslinga... Men vem är jag att uttala mig, tycker ju fan allt är bra, har aldrig stött på någon som tar emot all sorts musik med så öppna armar som jag gör, mina polare tycker jag är galen. |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 22:56:33
|
Bara att jämföra med en artist som t.ex Bowie. Bowie var ett geni 1970-1980. Punkt slut. Att se Bowie i senare upplagor kan vara mycket missvisande. Likadant med Lou Reed.
Lou Reed och Velvet Underground är klassisk rockhistoria med "Banan-skivan 1967" "White light - White Heat" "Velvet Underground - 1968 (denna skiva är fantastisk !!)" Transformer är OK - med Bowie som producent. Rock'n Roll Animal - 1974 är värd att köpa enbart för det klassiska Intro/Sweet Jane med "duellerande gitarrer" "Berlin 1973 är en ganska dyster historia producerad av Bob Ezrin ! (Kiss-producenten)" Däremot är "Coney Island Baby - 1976 mycket bra. "Magic and Loss - 1991 är en annan höjdare med fina stämningar och koncentration.
Sedan började Lou Reed sjunga med annan röst blev ojämn etc etc...
Så jag menar att det är synd att en sådan kass konsert ska visas i TV överhuvudtaget för det blir inte rätt utan helt fel!!
Likadant med Roxy Music !! Den kassa konserten som visades i TV inspelad i Sverige (?) Ett tröttkört Roxy Music som inte spelade någonting från den BÄSTA FÖRSTA SKIVAN som kom 1972 !!! Jag upprepar...den bästa Roxy Music skivan är den som kom 1972. Sedan blev det skivor med enstaka "Radio-hits" på varje album. Jag tror Brian Eno gillar den första bäst också...varför lämnade han gruppen efter andra skivan !!??
|
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 11:04:05
|
Ojojoj! Jag måste bara försvara Lou Reeds gitarrspel. Hans rythmspel är ju en stor del av VU:s unika sound. Eftersom VU var världens bästa band och mest inflytelserika band någonsin så kan man knappast säga att det suger. Han är ingen greppbrädeonanist men å andra sidan hur ofta gör det musiken bra? Utan VU ingen punk och, utan punken skulle musiklivet varit ännu tråkigare idag.
Den som inte tagit sig igenom Sister Ray har aldrig förstått vad rock'n'roll är. |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 12:24:06
|
Vill nog påstå att punken har sina rötter annorstädes. I band som MC5 och Stooges finns betydligt mer punk än i VU. mvhdd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 12:36:43
|
| Det kan tyckas så men jag hävdar att utan VU ingen punk och vill man gå ännu länge bakåt utan Link Wray och Johnny Burnette and His Rock'n'roll trio ingen punk. MC5 och Stooges är naturligtvis viktiga också. VU var ett mångsidigt band som har influerat både genom sin lyriska sida och genom sin rasande avantagardistiska disharmoniska ljudkollage. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 18:01:38
|
"Eftersom VU var världens bästa band och mest inflytelserika band någonsin så kan man knappast säga att det suger."
Därom råder det nog delade meningar. Men visst har de varit inflytelserika i någon mån och säkert haft stor betydelse för punken. Vill man vara lite elak kan man ju säga att Reed som gitarrist har den likheten med många punkgitarrister att han inte kan spela...  |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:45:06
|
Man kan ju alltid lyssna på "Rock n´ roll animal, introt till "Sweet Jane".. Då slipper man höra Lou spela, han har inte äntrat scenen ännu  Dåremot får man lyssna till Steve Hunter och den andre vad han nu hette?! Sen kommer Lou! Men.. Ingen Lou ingen Jane! |
//StefanZ
Edited by - SZR on 2003/11/03 23:45:47 |
 |
|
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 07:33:18
|
Problemet med rockmusik i vilken form den än visar sig är att kan artisten spela ett instrument för bra blir det tråkigt, varken rock eller roll. Rock'n'roll är inget finlir utan det är attityd och jävlar anamma. Metal är enda undantaget.
Det största problemet är dock att det finns många artister som tror att man kan upprätthålla denna attityd i en evighet. Mr Reed borde ha satts i bur på rock'n'roll hall of fame för många många år sen. John Cale är däremot en man som har åldrats med värdighet.
Jag har spenderat många år åt att kunna imitera Lou Reeds (brist på?) rythmkänsla och usla timing. Det är omöjligt. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 18:50:48
|
"Problemet med rockmusik i vilken form den än visar sig är att kan artisten spela ett instrument för bra blir det tråkigt, varken rock eller roll."
Jag håller med, det verkar faktiskt som att det är så. Det är ju egentligen väldigt konstigt, varför skulle det faktum att man spelar bra egentligen hindra att man gör bra och intressant musik? |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 23:52:10
|
"Jag har spenderat många år åt att kunna imitera Lou Reeds (brist på?) rythmkänsla och usla timing. Det är omöjligt."
      |
//StefanZ
Edited by - SZR on 2003/11/05 23:52:38 |
 |
|
| |
Topic  |
|