Jag har min subbas ställd till ca 50Hz eftersom det låter bäst med musik då. Frågan är vilken signal som går till subban i DD och om jag missar något med en så låg delning.
Centern och bakkanalerna är "Small" och frontarna är "large".
dajo: Har du ställt subben "till" så tar den antingen L+R el. LFE el. L/F & LFE dvs OM frontarna eller någon annan kanal är ställd till "small" så skickas allt under 80Hz till LFE kanalen (Sub preout). beroende på vilket filter du har till subben, vid -12dB branthet så "missar" du inte speciellt mycket.
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
dajo: HK säger att "small" är lika (AVR65)med högtalare som EJ kan återge ljudtryck UNDER 100Hz, så ställer du delningfrq:n på 60-70Hz så kommer du att inte, (för att upprepa mig)Missa något...... belle
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
Visst dajo Dolby säger det men det beror nog på att om subbasen jobbar upp till 80Hz eller rent utav 100Hz ja då får man en maffigare och starkare bas och man kan spela med högre nivå. Men det är inte musikaliskt att dela så högt eftersom basen blir bumligare. Man måste välja vilket man tycker är viktigast...film eller musik. Jag anser nog att film inte är så kritiskt som musiklyssning eftersom man har bättre referenser när det gäller musik.