Är det någon som vet vad en Polaritetsomkopplare är?
Hur hör man att polariteten är fel?
Hur ställer man om S1 för att vända polaritet?
Flera frågor söker svar...
High Fidelity 2001-12-12
Polaritetsomkopplare
S1 är som antytts försedd med en polaritetsomkopplare. Detta är en ofta förbisedd men mycket användbar funktion, ty många skivbolag spelar nämligen in med en 180º vridning av polariteten. Om man sedan spelar upp dessa produktioner utan justering blir det helt fel. Vår käre kollega i New York, Lars Fredell från tidskriften Ultimate Audio, har skrivit en utmärkt artikel i ämnet och han redovisar vilka skivbolag som brukar ha 0º och vilka som har 180º. Ofta hör man dock omedelbart vad som är rätt och fel när man använder denna funktion hos S1.
Hur i hela friden hör man om det är inspelat med 0º eller 180º? För att kunna göra det måste man ju veta hur sakerna var uppställta vid inspelningstillfället.
Det vet man inte. Inga "normala" inspelningar är fasvända, det är bara (så vitt jag vet) om någon klantat sig vid inspelningen som det händer.
Att det finns en knapp på subben beror på andra orsaker, om den ska vara intryckt eller inte beror på rummets akustik, högtalarna och var subben står. Det har inte med inspelningen att göra utan är till för att basen ska integreras bättre med ljudet från de andra högtalarna.
Är klart hörbart. Vad man vill är att elementen skall röra sig utåt i första attacken. Inte så kul om motsatta sker. JBL's proffs element rör sig alltid inåt om man kopplar + till rött av nån anledning. Står oxå på deras hemsida och datablad.
Harry up: "JBL's proffs element rör sig alltid inåt om man kopplar + till rött av nån anledning. Står oxå på deras hemsida och datablad."
Jag förstår inte vad du menar. Gebex: Snackar vi subbasar eller fulbands-högtalare. Om jag får veta det så ska du nog få svar på din fråga. Sedan Gebex den här Lars Fredell...jag tycker nog att han snackar skit när han säger att det finns skivbolag som spelar in fasvänt. Varför skulle dom göra det för? Fasvänt ljud innebär alltid sämre ljud på många sätt.