Är sugen på en Copland 402 intergrerad förstärkare. Problemet är att det finns ingen "preout" (måste ha) på den. Hur gör jag? Försteget skall av utsago vara "passivt". Ställer det till besvär? Hoppas ni kan hjälpa en nybörjare på DIY
Jag har två aktiva subbasar som jag vill koppla in, och styra nivån via fjärren på förstärkaren. Alltså köra dom vanliga högtalarna aktivt med steget som sitter i 402:an, och volymstyrd lågnivå till dom två basarna.
OK, men då verkar inte cta 402 funka alls såvida den inte har pre out. Då blir det bättre att köpa en ren effekt rörförstäkare och sedan ett försteg med flera utgångar. Kanske du skall satsa på cta 505, cta 501 eller något annat märke.
Sedan finns det bättre förutsättningar för välljud med ett hyfsat separat försteg än den inbyggda passiva förstegsfunktionen som finns bestående av en potentiometer.
Fast min fd cta 501 lät väldigt bra redan med det inbyggda passiva försteget.
Tanken var att jag tänkte göra en preout. Frågan var, om man bara kan dra kablar direkt från volympotten till två chassikontakter/rca bak på stärkaren? Misstänker att det inte är så Tex använda auxingångens rcakontakter, fimpa av kablaget och löda dit 2 kablar från volympotten.
Helst kanske det skulle vara ett buffertsteg emellan av diskreta komponenter eller op, men jag har själv gjort liknande på en gammal förstärkare för ett antal år sedan. Jag skapade dock utgångarna någonstans i drivsteget och inte direkt från volymkontrollen.
Testa att bara spänningsdela signalen ut från högtalarutgångarna, två motstånd per kanal är allt som behövs för ett test så det är ju nästan gratis att testa. Det funka helt ok när jag testa med bilstereon som sakna lågnivå.
Jag skulle nog ta signalen på volympottens utgång direkt. Kanske lastar det ner för mycket beroende på ingångsimpedansen på subförstärkarna men då kan man ju sätta mellan en IC typ NE5532 eller TL072 som buffert. Drivspänningen +/-15V lär väl finnas någonstans i maskinen.