kan någon förklara för mig på ett enkelt sätt vilka ljudmässiga skillnader det blir om jag bryggkopplar mina 2 st. NAD 216 slutsteg eller biampar dem? I dagsläget är de bryggkopplade men vill prova att biampa. Hur gör jag det? Är som ni förstår inte speciellt tekniskt kunnig...
Om du bryggkopplar så uppnår du en högre effekt i watt räknat men styrkan hos förstärkaren för att klara låga impedanser ökar ej.Medans om du biampar så ökar strömmen men ej effekten i watt räknat.
Dock så klarar förstärkaren bättre av låga impanser vilket gör att ditt headroom ökar.Dvs du får ett renare ljud vid höga effekter men kan ej spela lika högt vid biamp.
Hoppas att jag nu inte är helt fel ute,men så här torde det vara. Mvh Kristofer
quote:Dvs bryggkoppling är seriekoppling, biamp är parallellkoppling.
Denna text kan misstolkas som att slutstegen kan serie samt paralellkopplas. Det kan dom ABSOLUT inte, haveri är att vänta. Bryggkoppling sker internt i slutsteget.
Tonkis har svaret på biamping.
Ha det /// Mattias
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)