HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PVC som isolering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/09/03 :  09:41:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har en fundering, har ev. tänkt göra en DIY högtalar kabel och letat lämpliga objekt och rådfrågat här på forum.

Överallt som jag läst så har man starkt avrått från allt vad PVC heter som isolering. Dock upptäckte jag vid lite koll att en kabel som varmt rekommenderas Supra Ply 3.4 verkar ha PVC som isolering, även ett par andra kablar ex. Linn verkar ha PVC. Är PVC verkligen så dåligt då en kabel som är så rekommenderad har detta som isolering?

Om inte så finns det väl minimalt att förlora genom att använda PVC isolerade kablar til DIY objekt

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:05:36  Show Profile Send P.P a Private Message
PVC kritiseras för att det har tveksamma dielektriska egenskaper. D v s egenskaper som har med kapacitansen att göra. Det är tveksamt om det är relvenat då kapacitansen är en egenskap som är i det närmaste oväsentligt när det gäller högtalarkablar som sitter kopplade till lågohmiga anslutningar i båda ändar.

En bra egenskap som PVC har är at det inte blir så lätt överslag vilket kan vara intressant om man har väldigt starka effektförstärkare och små avstånd mellan ledarna..
Go to Top of Page

jonny99
Member

433 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:27:54  Show Profile Send jonny99 a Private Message
För 22 år sedan skrev Jung och March en artikel om varför kondensatorer låter olika.
<http://www.capacitors.com/pickcap/pickcap.htm>
Deras slutsats var att det berodde på att dielektriumet<sp> i kondensatorerna inte betedde sig som det skulle. Några menar att eftersom en högtalarkabel har en viss kapacitans så gäller samma regler för kabelns isolering, såvitt jag förstår har det dock aldrig gjorts några mätningar som visar att DA osv har någon effekt när det gäller HTkablar.
Min åsikt är att om du försöker göra den perfekta kabeln där du tar hänsyn till allt som kanske möjligtvis kan påverka ljudet så ska du använda teflonisolering(om ett perfekt vakum är svårt att producera) annars är nog PVC ok. En annan aspekt är att PVC inte är ett miljövänligt material och att man därför kanske ska undvika det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000