Author |
Topic  |
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 21:49:19
|
Hallå!
Nu har jag sprungit över lite Visaton element, och skulle vilja ha lite förslag på vad som kan vara lämpligt.
Det stora problemet är att basens värden är dåliga… riktigt dåliga!
www.visaton.com/english/artikel/art_484.htm
så vad ska jag göra för konstruktion nu då? Sluten passar ju inte riktigt, lådan blir stor… basreflex passar ju inte heller riktigt, lådan blir stor, mycket djupbas får man ju dock, men Qts över 0,4 är väll inte bra i basreflex?…
så, nåt förslag? Ska ha dom till hembio (ja, jag skäms lite…*ler*) som fronthögtalare hade jag tänkt(centern trycker ja ihop efteråt, om d visar sej bli nå´t bra av frontarna). Eftersom jag hade tänkt mej en hembio utan subb till att börja med så skulle det iof vara bra om dom spelar så djupt som möjligt… då säger mina program ca 30-40liter portat, vad säger era?
STOR BESLUTSÅNGEST RÅDER!!!
Med vänlig hälsning//Knutte
|
Har någon sett en bordshare? |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 22:58:00
|
Inget av mina program säger portat och Qts >0.4 i kombination. Sorry, det blir inte bra. 
Om du nödvändigtvis ska använda dom där elementen i små lådor borde du pumpa på dom med aktiv eq tycker jag. Men varför inte köpa dom element du egentligen vill ha? Det blir säkert det billigaste i längden. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 09:57:07
|
ja, kanske... men jag fick tag på elementen så pass billigt att det var omöjligt att inte ta emot dom... hur som hellst så ser jag set mest som ett roligt försök, ska absolut inte försöka få några högtalare som ska mäta sig med hififorums stativare eller proac clonerna... ja, eller, det skadar ju inte om dom blir bra:) men ni fattar! |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2003/11/09 : 11:39:55
|
det ser ut som att det inte går att få någott bra alls av dom .jag hadde satt dom i bilen.lådan till dom kommer bli gör stora och så har dom låg känslighet så det blir ingett drag heller när filter är anslutet typ 86 db enligt mina simuleringar.hyfsatt anvaserat kommer filtrett bli oxå.. mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/11/12 : 17:19:47
|
ok, ja, jag misstänkte samma sak... tack för hjälpen iaf! |
 |