Jag har en idé om att koppla mina banddiskanter till horn, ungefär som på Gammadiskanter. De delas lågt, ca 1000 hz och med 6db branthet. Tror därför att ett horn skulle ta till vara på energin i lägre frekvenser. Nån som vet hur det kan urformas? Blir det "trattljud"? Öppningen får inte vara större än 20 cm bred och längden 15 cm.
Den här texten innehåller en del matte som behövs. Med lite testräknande kan man nog komma fram till ett horn. Spara bilden du tycker att det verkar vettigt för jag måste ta bort den efter ett tag.
Alfa för 1000Hz borde bli 4 x pi x 1000 / 340 = 36.96 Öppningsradien = 2 / 39.96 = 0.054m = 5.4cm Diametern alltså omkring 10cm. Jämför med exemplets 30Hz Längden har jag inte klurat ut än.
Min erfarenhet av horn är att "trattljud" oftast uppstår om hornets design är dålig eller om övergången mellan ett diskant/mellanregister-horn och bas ligger på olika nivåer
Tack! då är bara problemet själva byggandet då! kanske ska prova sån där böjbar halvperforerad masonit som finns på brädgård. Och göra mallar med sticksågen i plyfa. Mitt nästa projekt! En till fråga: Hur många db förstärker ett dylikt horn? Och en till: Det skadar väl inte att göra hornöppningen lite större? Förslaget enligt "Flint"s är beräknat på 1000 hz, men det är ju 6 db branthet på filtret och jag vill att banden ska "ta hand" om så mkt som möjligt!