HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 "Afro-blues"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:17:25  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag hörde något program på radion för en tid sedan. Där spelade de musik av flera av de mest kända afrikanska musikerna (Salif Keita mfl.). En av dessa musiker spelade något som jag skulle beskriva som "Afro-blues". Det var musik som lät väldigt mycket blues trots men där sångaren sjöng på något afrikanskt språk. Det vore kul att hitta den där musiken på skiva.

Är det någon som har någon idé om vem det här kan vara?

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:12:57  Show Profile Send John a Private Message
Har en skiva med Ry Cooder (hur han nu stavar) åsså nån afrikansk kille som sjunger, lite afro toner också. Kommer inte ihåg vad den heter, kan kolla om du vill?

mvh
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:05:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jessex: SR´s grammofonarkiv har 49 stycken skivor med Salif Keita....Kan du lämna fler upplysningar.

gcs
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:09:09  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nejdå, jag vet vilken skiva det här är. Talking Timbuktu är en utmärkt skiva men det är inte blues riktigt på det sättet.

Den jag letar efter är en afrikansk artist med ett afrikansk-klingande namn (som jag dock glömt). Hans musik är typiskt afro-stukad men innehåller samtidigt en väldigt tydlig krydda av blues. Om du tänker dig en blandning av Ligthnin' Hopkins och Salif Keita förstår du kanske vad jag menar.

Om jag inte minns fel hade låten de spelade på radion en blandning av afrikanska instrument och typiska blues-instrument (harmonica etc.).
Det lät rätt spännande eftersom han verkligen lyckades kombinera afro-grooven med den här genuina blues-känslan som exempelvis Lightnin' Hopkins och Taj Mahal fått till i sina bästa stunder.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:39:09  Show Profile Send gcs a Private Message
JesseX: Vad du kan göra är att gå in på SR´s hemsida och kolla den dagen progammet gick och kolla upp spellistan för programmet. Dom brukar skriva ut skivmärke och nummer.

gcs
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:02:55  Show Profile Send ésm a Private Message
Kan det vara Ali Farka Toure som du är ute efter? HiFi Choice tipsade om honom och plattan Niamfuke. Din beskrivning var likande den som de gav av honom.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:19:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Skulle oxå tippa på Ali Farka Touré . Kolla även in "Musikbyrån" onsdag kväll som har ett reportage om Fela Anikulapo Kuti , Nigeriansk musiker som myntade begreppet "Afro-beat".
Samlingsplattan "Nigeria 70" med Nigeriansk funk från 70-talet rekommenderas också, med bl.a nämnde Kuti, Tony Allen , King Sunny Adé m.fl.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:34:06  Show Profile Send John a Private Message
Det var ju Ali Farka som jag tänkte på. Kom på det när jag såg namnet. Har jag fel i att Ry Cooder var inblandad?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:21:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Du har helt rätt i att Ry Cooder var inblandad.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:39:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja då har jag nog skivan....måste bara leta efter den men jag känner igen den. Jag vill minnas att jag tyckte om den.

gcs
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:54:04  Show Profile Send JesseX a Private Message
Aha, det kanske finns flera skivor med Ali Farka Touré och Ry Cooder. Den jag har hört är mycket bra men inte riktigt blues. Jag får bestämt gräva vidare i det spåret.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:16:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns visst 17 stycken CD´n med Ali Farka Touré. Har du hört
"Talking Timbuktu". Det är den jag har och tyckte att den var bra.

gcs
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/15 :  18:17:14  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, det är en kanonskiva men det bör finnas skivor med ännu med blues-stuk på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000