Author |
Topic  |
|
bjurta
Member

123 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 11:25:07
|
Hej! jag har en bror som hade tänkt att köpa en stereo till sin bil. just nu har han originalprylarna till sin lilla japanare årsmodell 91. han är inte den som lägger ner stora summor pengar på sådana grejor men han gillar inte soundet av en klockradio. det som behövs: allt! inräknat cd. lägsta möjliga pris. om någon har några tips så skulla både jag och min bror bli glada!
|
björn ohlsson |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 12:05:05
|
Enklaste är nog att vända sig till ett forum där man diskuterar bilstereo. Här är mest självbyggare av hemstereoprylar. |
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 12:40:09
|
Börja med ett framsystem, kanske DLS för runt 600-1000:- Sen en huvudenhet (sony, pioneer, kenwood t.ex.) (2000 kr) på det.
Det är en mycket bra början utan att det springer iväg i pris. Sen kan man komplettera med fyrkanalsslutsteg och baslåda. Då börjar det bli riktigt roligt.
Glöm inte att montera högtalarna rätt i framdörrarna. Annars faller alltihop. Lycka till |
 |
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 17:04:38
|
Kolla upp någon av de stora levrantörerna: MDS eller BRL... De brukar sälja paket med huvudenhet + 2-4 högtalare samt eventuellt slutsteg. priserna brukar vara bra och grejorna duger gott till att lyssna på i bilen om man inte har krav på dunka-dunka eller finlir. Acceptabelt ljud till acceptabla pengar. Även Biltema har några hyfsade högtalare för små pengar!
Mitt tips är att satsa på en huvudenhet och 4 högtalare som är så stora som överhuvudtaget går att få plats med! Då får man med lite bas i alla fall! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 18:41:58
|
Läg mesta krutet på bra framhögtalare och se till att montera stabilt, gärna i en mdf-baffel. Kan verkligen rekomendera Impacts högtalare.
Btw vad är det för bil?
Mvh Johan (Gravt SASCA-skadad) |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 19:22:01
|
Satte två soundbarrier 6*9" i en låda i "bagaget" på min ford fiesta och nu så är det disco i bilen, borde dock lagt dämpning i lådan för "bättre" bas, men det funkar finfint som detbär nu =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 21:47:24
|
Begagnat kan man hitta hyffsat bra prylar till grymma priser!
Rent allmänt, som även nämns här ovan..
Montera stabilt. Satsa på framsystem istället för dunka dunka högtalare, a la 6x9" där bak.. Ska du ha "tryck" i ljudet krävs i vilket fall ett separat slutsteg, och satsar du pengar på slutsteg kan du lika gärna driva en baslåda med det.. Ljud bakifrån är ingen nödvändighet..
Våga lägga ner lite tid så blir det bra.. Läs igenom trådar och byggprojekt från typ zatzy.com, så kan ni kanske undvika dom vanligaste tabbarna under byggandet!
! Lycka till! |
 |
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/11/14 : 15:54:10
|
Måste dock protestera en pyttesmula lite, mitt bygge med 6*9" drivet av bilstereon funkar över förväntning, nåja lite mer upplösning i diskanten och lite ljud framifrån skulle inte skada , samt en grymmare basbotten, men som skönt ljud då man vill spela ganska högt fungerar det över förväntning =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/14 : 22:44:53
|
Jag känner en som har köpt en ny bilstereo för 250:- en Nokia är det, den ser väldig billig ut men kanske kan den vara Ok.
Jag skall också köpa bilstero men skall nog vänta till dom blir billigare :-) |
 |
|
Parasite
Member

734 Posts |
|
Revox
Member

55 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:12:28
|
Ja vadå! jag har nyss köpt min första mobiltelefon jag fick den för en hundring i och för sig inte senaste modell men helt fungerande Panasonic. |
 |
|
|
Topic  |
|