Jag håller på och skissar på en subbas med ett JBL2245H element i. Min tanke var att för att bibehålla så hög WAF-faktor som möjligt bygga subben med element samt portar nedåt.Då kanske man kan ställa någon tung (fastlimmad?)blommkruka eller så på lådan. Hur långt ifrån golvet bör element samt portar mynna för att få en bra funktion/bra ljud? Lumor
"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Det stämmer bra, det är inte alla element som passar att sitta med membranet nedåt. Jag tror inte att 2245H passar att göra det, men det finns ju många andra roliga element
Hej Det spelar inte såå stor roll detta faktiskt. Element med tunga koner och mkt slappa upphängingar kan ju må dåligt av detta, men jag tror nog att JBL 2245 kan klara detta.
Personligen skulle jag nog inte välja detta, faktiskt. Låt elementet spela mot väggen om du vill ha rumsåterkopplingen
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Jag har faktiskt testat att använda JBL 2245H med membranet nedåt och det fungerar utmärkt. Visseligen satt 2245:orna monterade i ett horn. Jag tror inte att en basreflexlåda kommer vålla några större problem heller ...
annars kan du väl(lådorna blir lite större) bygga en öppen-baffel-bas med veckad baffel som du sätter en toppskiva på med lite mellanrum, eller en i sluten låda som det sitter en "kåpa" över...så att den riktiga baffeln på den slutna lådan sitter ungefär mitt i hela patrasket?
Tyngdlagen borde ge samma effekt som att lägga på en DC-spänning över elementet, dvs minska Xmax. Dock pratar vi inte om millimeter här utan snarare procent.
Intressanta teorier, kanske är något att utveckla? 2245H är ju ett stort element och jag vill ha en hållbar lösning så det kanske är lika bra att sätta elementet i sidan?(jag får väl muta frugan p.g.a lägre WAF faktor dock)
Lumor
"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"