Hallå ! Jag är ny här på forumet (mycket trevligt ställe :) ) Jag har fått ett litet smärre problem.. Min Audion Sterling började låta mindre och mindre på ena kanalen. Och när jag öppnade för att se efter så hade en resistor brunnit till ett av slutrören ! Antar att det är ett av katodmotstånden.. Nu skulle jag vilja veta om det verkligen kan stämma att det ska vara ett 510 Ohm's motstånd ?! Det brända motståndet syns längst ner i bild (ursäkta den dåliga bildkvaliten). Fresten det finns möjligtvis inte nån som har ritningarna till Sterlingen ? :D
Det var annars svaret.. värdet verkar rimligt, beror på anodspänningen förståss.... Se vad som händer när man använder kretskort till rörsteg, brinner garanterat ! Kretskort ska bara användas till trissgrejor men det är billigt förståss.
Om vi nu figurerar att det är ett 510 Ohm's motstånd. Vad ska det vara för typ ? Antar att det ska vara ett effektmotstånd men det finns ju en uppsjö så att säga Minns nånstans i mitt bakhuvud att det finns även HV-effektmostånd. Är det iaf kolskikt eller metall mostånd som gäller ? Kanske bäst att bara ringa Erik Andersson på triod-ljud och be honom skicka ett !