HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bilder på mätning och hur mycket rum/placering gör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:15:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det har varit ganska mycket snack om rummets påverkan dom senaste dagarna. Så jag tog o gjorde en mätning på Digitalarna och tänkte dela med mig resultatet.

Mitt vardagsrum är relativt stort , 7 met x 4.6 x 2.7 met. Stereon spelar på längden , lyssnings position är 2.6 met från den bakre väggen. Den ena högtalaren har stöd från en vägg vilket den andra inte har. Här är en gammal bild så man får en idé om hur det ser ut. Bilden är tagen vid lyssningsposition fast en bit upp.

All mätning är gjord på samma höjd och micken är riktad rakt fram.

Så om man mäter mitt mellan öronen så blir resultatet så här. Högsta peak är som ni ser vid 42Hz + 12.5 db Man ser ganska snabbt att den högra högtalaren har stöd av en vägg , även om den står en meter fritt !

Om vi då mäter 95 cm till höger då ser det ut så här.

Och 95 cm till vänster , det blir ju knappast bättre

Nu börjar det bli riktigt roligt. Micken är vid samma läge som vid första mätningen men 95 cm närmare stereon.

Och bara för att göra det riktigt hemskt så flyttar vi bak den 95 cm från lyssningsposition.

Som man ser på graferna så ändrar det sig ganska drastiskt även om man bara flyttar sig i sidled. Så nu har ni att göra i vinter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:24:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Intressant!

Hur upplever du skillnaderna själv, om du flyttar dig 95 åt höger/vänster, hur pass hörbart är det?

Är det där nått speciellt program/mic man får med canton?
Har planer på en radioshack digital, men där är allt mkt mer omständigt

Hur skulle en mätning i ett hörn se ut

Har du testat nån EQ på test nångång i ditt rum?

/D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:41:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hur upplever du skillnaderna själv, om du flyttar dig 95 åt höger/vänster, hur pass hörbart är det?

Om man flyttar sig inom det fält som man har mätt in så händer det inte så mycket faktiskt. Man hör lätt att musiken kommer mitt i mellan högtalarna. men kommer man utanför så rasar allt ihop.

quote:

Är det där nått speciellt program/mic man får med canton?
Har planer på en radioshack digital, men där är allt mkt mer omständigt

Yep , man mäter på 7 olika punkter sen får datorn jobba o vips så har man rätat upp rummet. sen kan man gå in och justera frekvensgången med o en massa annat. Det är en heldel att tänka på och det blir lätt fel. Övning ger färdighet. Där är ganska många som säljer sina Digitalare bara för att dom inte får rätt på mätningen.
quote:

Hur skulle en mätning i ett hörn se ut

Med tanke på hur höger högatalare boostar när den har 1 meter fritt runt om så skulle det säkert gå upp till +25 i basen.

quote:
Har du testat nån EQ på test nångång i ditt rum?

Man kan säga att systemet är en form av digtal Eq. Men den justerar på ett annat sätt än tex TacT där man bara mäter på ett ställe.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/18 :  23:45:32  Show Profile Send Lepra a Private Message
Intressant med mätningar... dock så fattar jag inget av det men det är kul att tita på.

Men ändå... låter det bra så är det väl bra? är det inte att leta fel man inte kan höra genom att mäta allt?
Bara en fråga!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/11/19 :  00:26:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lepra

Jag vet inte om du förstår poängen med det hela. Bilderna visar hur rummet mäter innan programet styr upp det hela. När korrigeringen väl är gjord så slipper jag allt som har med rumsresonanser att göra. Huvudet behöver inte sitta i ett skruvstäd för att hamna i sweetspot. Man har ett kanon verktyg för att justera ljudet så det passar som handsken. Vil man öka , sänka frekvensgången är det gjort inom några sekunder. Vill man göra olika justeringar så har man 10 platser man kan spara dom på.

Programet räknar ihop dom 7 olika mätningarna och beräknar hur rummet beter sig inom den yta som jag har mätt.

När den sen har räknat ut hur korrigeringen ska bli så ser det ut så här.

Det kvittar hur jag ställer upp stereon o var jag har min lyssnings position resultatet blir samma efter korrigeringen. Tänk bara på vilken skillnad det var på dom 2 sista bilderna i första messet. Allt det slipper man.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:15:20  Show Profile Send EAR a Private Message
Intressant Johan.Jag har iof sett det innan på din bärbara dator och även upplevt skillnaderna i rummet.Iof inte ditt men CHG´s.
En fråga går det programmet att använda till att mäta andra rum också.jag menar alltså att kolla hur det ser ut inte att justera in.
T.e.x att du kom hem och kollade hur frekvensen var här hemma.
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/19 :  12:06:42  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Kul att se. Jag har varit nära att köpa Cantons Digital en gång i tiden, men avstod för att jag , vid "intrimmat" system ändå kände lite lyssningströtthet då jag lyssnade lite längre. Börjar undra om det var tillfäligheter. Förbannat. Köptarmen börjar värka igen ...

Än en gång tack för illustartionen!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/11/19 :  17:42:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
En fråga går det programmet att använda till att mäta andra rum också

Nope det går inte , boxen vet hur högtalarna låter okorrigerat och det är det den går efter.

quote:
vid "intrimmat" system ändå kände lite lyssningströtthet då jag lyssnade lite längre.

Då var det dåligt uppmätt. Lyssningströtthet existerar inte. O vill man sen ändra på nått så gör man det. Där har du den största anledningen varför dom inte finns längre. Det tar tid att lära sig o av vem ska man göra det. En bruksanvisning hjälper helt enkelt inte.

Så ut o leta beg för du kan hitta 1.1 för ca 25000 kr

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:59:23  Show Profile Send Belindro a Private Message
Tjena Johan!

Kan du inte sätta in bilder med och utan korrigeringen fast med "ohne glättung" istället? Vore super intressant tycker jag.

Hare!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/19 :  19:34:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jaha så den korrigerade också! Fasen va tufft!

Synd att den är 'låst' till Canton.
Kostade det 25'kr sa du ?

Ja en sån fin kurva du uppvisar efter korrigering skulle jag gärna också vilja ha

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:03:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har hört effekten av detta både med Canton högtalarna och i mindre grad i akustikbehandlade rum. De flesta vet inte om att deras högtalare är så här ojämna. De flesta hör aldrig vad som händer med musiken när det fixas till.
Ofta upptäcker man att vissa toner på flygeln har kommit så långt bak i ljudbilden att de inte hörs. Före korrigering alltså. Sen poppar de fram (eller röster, eller strängar).

Mycket lärorikt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:34:07  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Dazzin: Det är hela poängen med boxen!! Den är inte bara låst till "canton" den är låst till de högtalare du köpt den med.

Elektroniken i boxen är "prommad" tll högtalarna som är uppmärkta höger/vänster. Boxen tar hänsyn till allt som tex trögheten i elementen och allt annat krux. (Allt detta enligt en ägare till ett par 1.2 som har bra kontakt med "Cantonfolk")

Det roliga dock är att man kan i princip få digitalarna att låta som andra högtalare. Bara att ta datorn och micken med sig till polarna och mäta upp deras system och sedan ta med sig hem och säga till digitalarna. -Gör lika!! hehe.

Det funkar ju inte riktigt så med tanke på att det är olika element o så men på papperet så låter det lika!!

Tänk att man kan mäta upp lika ljud men ändå så låter det så annorlunda!! Kanske därför man inte kan mäta upp någon skillnad vid kabelbyte men ändå ändras ljudet.. Ha ha.. Den tanken har jag inte haft förut..
Mvh.
/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....

Edited by - TiGgR on 2003/11/19 22:35:42
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/11/20 :  09:56:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just det med kabel byte har jag nämnt innan , det hörs direkt när man bytar nån sladd. Bytar man däremot elektronik så måste man mäta igen

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000