Author |
Topic  |
|
KentTomas
Member

198 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 20:41:02
|
Någon som vet något om Oktab högtalare jag tror dom hette/heter så. På 70talet när min käre far hade ett Hifi intresse som började med läsning av en tjock bok med tester på de flesta märken som då fanns, vet inte vad boken heter någon vet kanske? I alla fall så köpte min käre far en Tandberg receiver en vinylspelare och högtalare av märket Oktab. Är det någon som vet mer om dessa högtalare har blivit lite nostalgis på gamla dar.
|
|
pegul
Member

237 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 21:50:19
|
Se där! Märket Oktab! Är själv uppvuxen med ett par Octab hemma när familjen köpte första stereon. Var väl en fem år gammal (73-74 någon gång) eller så då. HK-reciever, skivspelare av märket Micro (vet ej om det har med Micro-Seiki att göra?) och ett par vita Oktab-högtalare. Tvåvägs var det. Har för mig att grejerna inköptes på Linköpingsljudet (tror att det hette så). Tror att butken låg på Hospitalstorget och att den senare blev Mozart. Kan ha fel här men jag var ju rätt så liten, så jag tror jag är ursäktad om det är fel. Det här var det jag lyssnade på genom hela uppväxten.
En 8-tummare med pappkon och ett horn av metall som diskant. Någon slags basreflex var det men det var inget rör eller slit utan bara ett kvadratiskt hål nere i hörnet på baffeln. Allt detta kunde man se om man pillade bort fronten som var en slags hård "skumplast", eller vad man ska säga. Har för mig att Octab var gjorda i Sverige.
Jaha. Det där var ju inte så mycket info om Oktab. Nästan inget alls faktiskt. Du får förlåta mig men jag blev också lite nostalgisk. 
Mvh /pegul
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
 |
|
KentTomas
Member

198 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 22:04:54
|
hård "skumplast", ja det stämmer till 100% men kan du komma på vad det var för bok våra föräldrar läste? Tjock som en bibel, vet min far läste den varje kväll innan han köpte grejerna.
|
 |
|
pegul
Member

237 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 22:28:58
|
Minns tyvärr ingen bok. Kanske var Råd&Rön:s samlade verk. 
Mvh /pegul |
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 04:08:44
|
Stereo Hifi Handboken? Gavs ut 1 ggr per år under 70-talet, början på 80-talet om jag inte minns fel. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
KentTomas
Member

198 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 19:24:28
|
Det var många som köpte undrar bara var alla högtalare har tagit vägen. Kan tyvärr inte hjälpa dig KentTomas men jag kommer ihåg! /Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 21:31:02
|
Oktab var ingen basreflex utan en kvartvågspipa om jag minns rätt.
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
KentTomas
Member

198 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 21:43:41
|
EAR: kan du berätta mer, vet du hur de var kvalitets mässigt och ljudmässigt? |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 21:55:00
|
Jag kände en som hade ett par.Det fanns ett par olika modeller tror jag.Tror det kan ha varit runt 1979-1980.En eller två 8 tumsbasar och en diskant.Lite lik Audiotronic CM3 fast mindre.Minns tyvärr inget om ljudet |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 21:55:53
|
Octab hade ganska många modeller att erbjuda,en del var av typen basreflex,även kvartsvågspipa hade dom på programmet.Dom hade också en egen "modifierad" kvartsvågspipemodell. Tillverkades i Sverige av Octab Industriaktiebolag/Linköping.
|
 |
|
|
Topic  |
|