Jag sitter här och lyssnar på musik, och inser att mina datorhögtalare är på gränsen till att spöa mina golvare i ljudtryck och bas. Något är alltså fel. Jag har sett att det skrivits om program innan som man kan använda sig av för att hitta optimala(på "pappret") placeringar av högtalare och lyssningsposition. Förslag?
Sen en sak till. Finns det inga equalizers som man jobbar med i datorn? Alltså: man spelar upp ex.vis mp3 i datorn som man sen trixar med i ett equalizerprogram.
Det finns ett program som heter DRC för digital rumskorrigering, men det är rätt trassligt att använda och kräver att du har möjlighet att mäta upp rummet med mätmik. Man skapar filter som man implementera i tex winamp. Har inte hittat något annat som verkar ge acceptabel prestanda.
Vad har du egentligigen för anläggning? Är det verkligen högtalarna som är problemet. Om mina datorhögtalare lätt bättre än min anläggning skulle jag bli mörkrädd. Men om datorn skapar mer välljud än din anläggning låter det som om du har en...mindre bra anläggning?
Eller du kanske har exceptionellt bra datorhögtalare?
kanske du kör med närfältslysning på dina datorhögtalare (mindre känsligt för felplacering då) och har dina vanliga stereohögtalare helt fel placerade i förhållande till ditt rum? Eller så kanske du gillar de normalt sett extremt basburkiga högtalare som vi framför våra datorer måste(?) genomlida? Kanske du helt enkelt gillar sådant ljud? Inget konstigt med det...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
"kanske du kör med närfältslysning på dina datorhögtalare (mindre känsligt för felplacering då) och har dina vanliga stereohögtalare helt fel placerade i förhållande till ditt rum? Eller så kanske du gillar de normalt sett extremt basburkiga högtalare som vi framför våra datorer måste(?) genomlida? Kanske du helt enkelt gillar sådant ljud? Inget konstigt med det.."
-----------------------
He he... ok, SÅ dåliga är inte vardagshögtalarna. Men nästan Högtalarna är ett par Wharfedale golvare med 6,5" mellanregister/bas och en 6,5" bas(jag tror att det är 6,5"), och diskant såklart.