Hej alla. Jag har funderat på en sak vad gäller kablar. Det är så här att jag lånade en Transparent PLUS av en kompis för att prova lite, jag hade den mellan mina fixar. (balanserat) Det jag märkte mest var att basen blev väldigt torr och att den tog bort lite "muller" som jag inte tycker om. Jag blev väldigt nöjd, kul när man hör att det verkligen lyfter ljudet när man provar något nytt och är lite skeptisk innan .
DÅ slog det mig: Om man då tar en Transparent PLUS högtalarkabel.. Blir det ännu torrare bas?? ännu mindre muller?? lyfter ljudet lika mkt till??
En liten fundering bara.. Hoppas någon därute förstår mig.
Ett gammalt men mycket gott råd vid utvärdering är att prova samma märke och gärna samma nivå i hela systemet. Så även om ni skall utvärdera bara en högtalarkabel så se till att det sitter samma saker mellan CD - försteg - slutsteg också. Skall ni jämföra mellan två märken så låna hem hela linan för båda märkena. Först då hör man ju vartåt det lutar.
Har man blandat men hört att det blev bättre på det viset köper man det man har råd med för tillfället och kompletterar senare. Att veta är ju en positiv sak i sig!
mvh
sladd ,
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Är du ute efter torr fast bas har jag ett mycket bättre alternativ till salu, Harmonic tech pro 11plus. Jag har tidigare haft Transparent plus i både signal och högtalarkabel. Med Ht fick jag en mycket fastare djupare basåtergivning, större lugn samt en helt annan 3d och närvaro. 11:an säljer jag för att jag har uppgraderat till HT 9plus. /Andreas