hej allihop!! jag har vait lite orolig för hur jag ska fasa min skivor som jag ska bygga högtalare av. jag har inget speciellt verktyg alls. går det utan något specialverktyg?? hur?? tack!!
Skämt å sido behöver du nog ett elhandverktyg för att arbetet inte ska bli allt för drygt, särkilt om du menar att hela sidor ska fasas i vinkel (t.ex 40grader eller så). Själv skulle jag nog antingen fräsa eller använda cirkelsåg som går att snedställa bereoende på önskad vinkel. Ska bara sidorna rundas av skulle jag ta fräsen till hjälp. Beskriv gärna mer specifikt hur du vill fasa till materialet så får du kanske bättre tips.
jag ska fasa alla 12 skivor runt om (45 grader) lådan skall alltså vara i rektangulär form. inga sidor på spånskivan ska synas om ni förstår vad jag menar...?
Cirkelsåg? Det blir dock svårt att få bra passform, ett litet fel så att vinkelt blir 47 grader blir s.a.s. ett stort fel i andra änden och har du 12 bitar som alla måste passa perfekt ihop blir det än värre. Frågan är om det ens går att få det bra med "vanliga" verktyg.
Jag testade med sticksåg, funkade inte alls. Det är handöverfräs som gäller. Och fösök att få de färdigsågade, det är svårt att få rakt när man inte har tillgång till bra verktyg. Du kan alltid spackla och slipa efteråt om du vill få en osynlig skarv.